• PPmartinhummel
    5
    Bijzonder 'voor mij nadelig' handje gisteren.

Op de button pak ik AKo op. (15.000) Blinds 100/200.

UTG +1 , UTG +2 en HJ limpen. Ik raise naar 900. BB en HJ callen.

Flop 4K4 (2 klaveren)
    HJ checked, ik bet 2200.

BB (ervaren speler) raised naar 5200 (gooit zonder wat te zeggen 1 chip van 5000 en 2 chips van 100 in 1 beweging op tafel)

HJ fold.
    Ik zet BB niet op de 4, want ik zou die flat callen. Dus ik denk mij AKo is hier de beste hand.
    Ik schuif all in.

BB zegt, "wat doe jij nou?" Ja ik ga all in. Dat kan niet zegt ie, ik call jou.
    Nee meneer je gooit er 3 chips in, dat is een raise. Oh uh, ja Call.

BB speelt 45s. Geen hulp op turn en river.
    Ik hield 4K over na de hand.

Opmerkelijk is de raise die hij niet bedoelde. Als hij hier duidelijk call had gezegd, had ik de hand heel anders benaderd. Hij bleek zo te willen betalen dat het makkelijk voor de delers was om te wisselen. Hij had geen kleinere chips.

Dikke pech voor mij of had ik nog iets anders kunnen doen?
  • madcowdizeez
    3
    Ik heb ook een soortgelijke hand moeten meemaken. Post ik later wel. Ik denk dat je bij dit toernooi beter kan folden als je bij zo een flop de nuts niet hebt. Ik Merk dat mensen gewoon meegaan met een hoop trash hands in de hoop dat ze wat hitten op de flop. Je zou hoger kunnen raisen preflop. Alleen vrees ik dat dit niet uitmaakt en je toch een call zal krijgen van 45.
  • Don Roberto
    31
    Hoi Martin,
    Goed dat je de hand post (meer van dat graag!) en het eerst wat ik sowieso dacht was: bah, onfortuinlijk.

Om even pre-flop te beginnen. Wat je in dit soort toernooien ziet is dat er veel mensen meedoen die er niet van houden om te folden. Er zitten vaak extreem veel calling stations bij die veel handjes spelen en gewoon weinig discipline hebben. Hoe lager de buy-in (en een Pokeren.nl Poker Series toernooi past daar dan perfect bij)
    hoe meer je dit soort spelers tegen gaat komen. Online zie je dat op lage buy-ins bijvoorbeeld ook meer.

Wat ik pre-flop in zulk soort situaties doe is (bijvoorbeeld na een paar limps) een hogere sizing hanteren. "Normaal" is de regel ongeveer 3x + 1x voor elke limp dus zou je hier naar 1.000 moeten gaan als je volgens "het boekje" speelt. Alleen omdat in dit soort toernooien mensen zo belachelijk "callhappy" zijn mag het nog wel wat groter allemaal, naar bijvoorbeeld 1.400-1.600ish.
    Wat je hiermee bereikt is dat je iets minder vaak in een family pot terecht komt, en daarmee direct in een lastige spot. Idealiter wil je namelijk dat er één iemand callt. Wat je er ook mee bereikt is dat mensen een hele slechte prijs gaan betalen om mee te gaan naar een flop, en omdat ze zoveel moeite hebben met folden zal dat vaak gebeuren ook.
    Want nu verlies je de hand... maar met een hand als deze ga je veel vaker winnen dan verliezen, en omdat je mensen dan flink laat betalen gaat dit jou op de lange termijn meer opleveren.
    Kortom, door iets groter te gaan maak je het jezelf wat makkelijker en kom je vaker heads-up te zitten, voorkom je vaker family potjes (want dat wil je juist niet met een hand als AK) en laat je mensen een slechtere prijs betalen voor hun minder goede handjes.

Dan naar de flop. Ik denk dat hier volledig afstacken niet eens als een fout gezien mag worden. Dat lijkt nu zo omdat je tegen trips zit, maar had je ook zo gedacht als je tegen een slechtere K of een totaal andere hand had gezeten?
    Want juist in dit soort toernooien zie je de meest belachelijk plays, en zie ik mensen dit soort acties ook maken met een mindere K, met een flushdraw of zelfs met total air (complete bluf).
    Online op lage buy-ins kom ik het dagelijks tegen en druk ik vaak op 'call' waarbij ik veel vaker goed zit dan fout blijk te zitten.

De acties die je in dit soort toernooien tegen gaat komen zijn soms best wel random en zonder logica. Ik denk dat je prima een fold kan vinden in deze spot, maar om bovengenoemde reden denk ik dat afstacken ook gewoon prima is, zeker wanneer je zelf het idee hebt dat je regelmatig goed zit met je AK hier.
    Waar een gevaar in zit is dat je teveel naar het eindresultaat van de hand kijkt. "Villain had trips, dus moet ik in dit soort spots folden" zul je misschien denken. Maar wanneer men hele random acties maakt zul je er hier vaak voor moeten gaan. En dat betekent dat je soms een keer extra vroeg naar huis gaat, en relatief vaak met een flinke stack komt te zitten, wat overigens in dit soort toernooien met best wel hyper turbo structuur gewoon fijn is.

Het enige waar ik wél aan zat te denken is om op de flop gewoon behind te checken. Op een K44 rainbow flop zou ik dat sowieso hebben gedaan (uit welke slechtere handen denk je dan immers value te halen als je c-bet?)... alleen ligt nu die potentiële flushdraw er. Maar ik denk oprecht dat ik dat feit soms ook gewoon ga negeren en voor de check behind ga, om mensen met complete air de kans te geven op de turn of river te bluffen... iets wat misschien best vaak gaat gebeuren in dit soort toernooien. Het feit dat er een potentiële flushdraw ligt wil niet altijd zeggen dat villains deze hebben, en voor de rest is het board natuurlijk gortdroog.

Bijkomend voordeel is een stukje potcontrol dat áls iemand trips vieren heeft je zelden broke gaat omdat je simpelweg in de check/call modus gaat en de pot niet opblaast.
    Los van die flushdraw hoef je namelijk helemaal nergens tegen te protecten en zijn een slechtere K en een flushdraw regelmatig de enige handen waar je value uit gaat halen als je zelf c-bet.
    Ik vind c-betten dus niet fout (verre van)... maar denk dat ik hier vaak de check behind line pak omdat me dat tegen dit soort spelers op de lange termijn iets meer value op gaat leveren.

Al met al gewoon pech en zuur joh... je loopt er soms gewoon tegenaan.
    Probeer niet altijd teveel naar het eindresultaat te kijken... want (oprechte vraag)... had je de hand ook hier gepost als je bijvoorbeeld tegen KQ of een andere mindere hand had gezeten?

De enige echte fout (en dat is echt maar een kleine fout) die je maakt is door pre-flop in dit soort toernooien niet iets groter te gaan met je sizing. Tegen dit soort type tegenstanders is dat nodig om ze harder te kunnen exploiten.
  • Don Roberto
    31
    Hoger pre-flop raisen maakt dan juist wél veel uit als je altijd een call krijgt van 45. AK gaat namelijk veel vaker van 45 winnen dan andersom, en door hoger te raisen ga je dus meer value pakken tegen die 45. Nu in dit geval gaat Hero broke (en dan vooral omdat Hero zelf ook sterk flopt), maar het gaat nu net om álle keren dat Hero in zo een pre-flop spot terecht komt. Hoe meer mensen gaan betalen om een flop te kijken met hun slechte handjes, hoe meer ze in the long run gaan inleveren.

Post-flop is inderdaad een moeilijke situatie. Een fold is prima... maar aan de andere kant kom je zulke random plays tegen dat je teveel value laat liggen wanner je alleen bereid bent om met de nuts af te stacken.

Pre-flop in ieder geval groter. Laat mensen met hun trash handjes maar lekker veel betalen, dat gaat Hero op de lange termijn gewoon veel opleveren.
  • Roy
    24
    De Poker Series voorrondes zijn natuurlijk niet heel diep maar die 700 bijleggen zal een big blind speler misschien nog net doen met een aantal 4x combinaties. Als je groter had gezet dan was hij misschien niet meegegaan, maar het is ook helemaal niet erg dat hij called. Poker is ook juist verdienen aan de spelers met mindere handen.

Je hebt gewoon pech dat hij trips flopt. De actie daarna is inderdaad een beetje verwarrend. Ik zou met geflopte trips vaak check-callen op de flop en niet zo snel raisen. Wel is het zo dat je tegenstanders die te veel c-betten kunt gaan check-raisen met handige die nog wel iets van potentie hebben.

Als hij daar raised dan baal je toch met AK want hij heeft heus niet zoveel blufs. Door je kleine sizing pre heeft hij wel wat meer 4x combo's dan wanneer je echt groot gaat of hij moet echt geen afscheid kunnen nemen van zijn 45s of iets dergelijks. Ik zou pre dus groter gaan en op de flop cbetten en daarna broke gaan in deze hand. Hij heeft daar weinig blufs, maar ook niet altijd een 4, dus dan is AK voor mij in dit geval te sterk.

Flop zou ik nooit checken. Je hebt AK en er komt K44. Je wil toch juist verdienen. Er zijn zat handen zoals slechtere kx combo's of paartjes of 2 plaatjes die op de flop echt nog wel callen. Vooral voor zijn lage en medium pocket paars zijn er erg veel slechte turns en rivers, waardoor je geen actie meer krijgt.
bold
italic
underline
strike
code
ulist
image
url
mention
reveal
youtube
tweet