• PPmartinhummel
    5
    Benieuwd hoe anderen deze hand zouden spelen.

Button (50K) Felix, regular.
    Hero SB (40K)
    BB (18K)

Blinds 700/1400

Fold naar button. Button called 1400

Hero QQ raise naar 4K
    BB called 4K
    Button schuift binnen 30 sec. All in 50K

Wat doen we??
  • Don Roberto
    31
    Pre-flop mag je nog wel ietsjes groter raisen aangezien je uit positie zit. Rond de 5.000 lijkt me oke.

En verder gaan we pre-flop natuurlijk nergens meer heen. We hebben minder dan 30BB. Dan ga je pre-flop natuurlijk never nooit QQ folden, dat mag en kan niet. En als je dan een keer tegen KK+ zit is t jammer. Als dat hier t geval is, ga vooral niet result oriented denken is mijn tip!

Als je in dit soort spots QQ gaat folden wordt je een zwaar verliesgevende toernooispeler.
  • Luc
    2
    Snapcall.

30bb diep, en als je de button limp raised, is de kans vrij groot dat de opener hier overheen jamt, omdat hij je SB bet kan zien als een steal.
    Zeker als de BB er ook nog 4k dood geld in heeft liggen.

Resumé:
    Button kan licht openen of limpen in dit geval (omdat ie op de button zit DUH :-)
    Jij kunt daarom lichter 3betten / raisen. Dat ziet de button ook.
    Dus de button heeft daarome mijns inziens een grotere range om te 3bet shippen, zeker met extra dood geld in de pot.
    QQ hier folden is te exploitable, tis de op twee na beste hand in Texas Holdem

Enige, enige, minieme reden voor een fold kan zijn dat de tafel zo extreem zwak is (BB geeft al aan dat ie recreatief is met zijn 10bb stackie nog effe 4k betalen en dan nog geen flop zien) dat je in een paar orbits al zoveel op denkt te rapen dat deze hand folden winst op leverd.
  • Don Roberto
    31
    De term “regular” mag je overigens ook niet verwarren met goede speler. Een regular is iemand die vaak speelt, maar niet iemand die per se goed speelt.

Ongeacht wat voor hand ie had is inlimpen op de Button hier ook gewoon extreem slecht.

Luc geeft een hele goede uitleg. Maar zelfs in een totale visbak ga ik die QQ nooit wegleggen. Dit is nu net een spot waar je 9 vd 10x een berg chips gaat pakken. Ja... en dat je die ene keer dan verliest, dat hoort erbij. Soms loop je tegen een setup aan bij poker, maar dat is geen reden om hele rare folds te maken in het vervolg, want dan word je zoals Luc zelf mega exploitable en een zwaar verliesgevende speler.
  • Stijn Augustinus
    13
    Snapcall. 29bb en QQ = dreamspot. Inlimpen op de BTN is trouwens helemaal niet slecht, en wordt juist steeds vaker gebruikt.
  • Don Roberto
    31
    Door in te limpen met goede handen laat je naar mijn idee nogal wat value liggen over de hele linie (in dit soort toernooien dan).

In toernooien waar het niveau extreem laag ligt houd ik sowieso niet van creatieve lijnen en speel ik super straight forward (en raise ik dus gewoon al mijn goede handen). Dit zijn dan ook totaal niet de toernooien waar je dit soort inlimp plays moet maken naar mijn idee.

Wanneer je een toernooi speelt waar het algehele niveau wel een stuk hoger ligt wordt het ook interessanter om bepaalde handen op een andere manier te spelen. En dan kan inlimpen in sommige button spots ineens interessant worden (omdat je tegenstanders nadenken over ranges en je hiermee een andere range kan presenten).

Alleen we hebben het hier denk ik wel echt over een toernooi waar het niveau niet hoog ligt. En dat zijn vaak toernooien waar je tegenstanders alleen maar naar hun eigen hand kijken en niet nadenken over wat ranges van tegenstanders kunnen zijn. Als je dan bijvoorbeeld een monster inlimpt om deze te underreppen, komt die 'boodschap' totaal niet over. Je zal dan veel te vaak 3way naar een unraised pot gaan, wat gewoon zonde is met heel veel handen.

Een (laten we zeggen) 550 Deepstack tijdens de HC Rotterdam Series speel ik echt totaal anders dan een €10,- online Donkament of €30,- clubhuis toernooi waar spelers niet verder kijken dan hun eigen kaarten. In toernooien waar je vooral tegen vissen speelt moet je het allemaal niet te ingewikkeld maken voor jezelf en in valuespots gewoon lekker voor value gaan en niet super creatief gaan doen.

Mijn AK hand tijdens de 550 Deepstack is misschien wel een voorbeeld waar ik limp/shovde. In een toernooi met enkel vissen zou ik dat never nooit doen en zou ik altijd netjes rond 2.5x tot 3x de BB openen.

Dus of je een hand op de Button inlimpt of niet hangt echt totaal af van wie er in de SB en BB zitten, en hoe deze mensen je inschatten en of ze je uberhaupt een beetje in kunnen schatten.
  • Stijn Augustinus
    13
    Dit soort toernooien zijn misschien niet de toernooien om goede handen in te limpen. Maar niemand heeft het ook over goede handen. De BTN kan toch ook 22-55 limpen, of een 76/87 suited. Het hele limpen wordt nu uitgespeeld door o.a. Joris Ruijs, maar dit is ver, ver boven ons niveau. Het is in ieder geval duidelijk dat limpen niet (meer) extreem slecht is, in ieder geval niet in de betere toernooien. @Don Roberto
  • Don Roberto
    31
    Zelf ben ik van mening dat dat handen met potentie (denk inderdaad aan een kleine pocket of suited connector) nog steeds prima zijn om mee te openen omdat op de lagere niveau's mensen soms teveel folden vanuit bijvoorbeeld de Big Blind, of uberhaupt na de flop.
    Dat betekent dat je ook met dat soort handjes heel vaak uncontested de pot op kan pakken met een kleine raise, of vrij vaak met een c-bet op een flop die ze vervolgens zelf gemist hebben. Door in te limpen neem je natuurlijk alle fold equity weg, terwijl je in dit soort toernooien extreem veel potjes op kan pakken met een pre-flop raise.

Op de lagere (of misschien moet ik beter zeggen, extreem lagere) niveau's laat je gewoon teveel value liggen door niet te raisen. Maar ik ben het volledig met jou eens dat op een hoger niveau inlimpen in sommige spots super interessant kan zijn.

Ik ken teveel intelligente goede spelers die op de lagere stakes veel te creatief spelen en continu willen levellen met hun tafelgenoten, wat totaal averechts werkt/niet binnen komt.
    Hou het simpel tegen vissen. Bet je value handen, bluf niet tegen calling stations en raise vs mensen die overfolden. Dat is de meest makkelijke en effectieve manier om vis te exploiten.
  • PPmartinhummel
    5
    Thanks wat een uitgebreide antwoorden :). Gooi ik het hier iig niet voor niets op tafel. Felix had in dit geval de lovely AA.

Ik denk dat Felix en ik elkaar niet als vissen zien aan tafel en dat is wss ook de reden dat dit er preflop in werd geknald. Ik callde de QQ uiteraard en werd insta misselijk bij het zien van zijn hand haha. GG voor hem. In dit geval pakte zijn limp prima uit.

Ik zette hem niet op KK+, want ik d8 je wil mij toch in de hand houden met zulke kaarten. Hij d8 mss dat ik dat d8 en deed het toch.

Daarnaast wilde ik een dikke stack bouwen en had never nooit weg gegaan.
  • Don Roberto
    31
    In dit geval is het een setup en gaat het er met deze stacks altijd in met AA vs QQ. Maar in andere gevallen loopt hij gewoon tonnen value mis door AA in te limpen. Het is gewoon echt geen goede play. Het is een typisch voorbeeld dat een 'regular' geen goede speler hoeft te zijn. Zo iemand speelt misschien al jaren poker en kiest dan nog steeds het totaal verkeerde moment om in te limpen.

Overigens... zelfs tegen de grootste vis ter wereld moet je hier QQ natuurlijk gewoon afstacken. Als je zelf 28BB hebt en QQ gaat raise/folden ben je (en dit bedoel ik niet lullig maar ik kom soms nogal wat direct en bot uit de hoek) zelf de grootste vis aan tafel. Als je dat soort monsters gaat folden met dat soort stacks wordt je ultra heavy exploitable. Dat kan echt niet. Laat je vooral niet beïnvloeden omdat je nu een keer tegen AA zat. Sommige setups zijn onmogelijk te vermijden in poker.
    Het enige wat je in deze spot kan doen is bidden dat er Q valt en anders kun je met opgeheven hoofd gaan douchen.
  • Luc
    2
    Reden voor limpen met AA op de button kan zijn, dat hij de bb (shortstack) wil verleiden tot een shove.

Zo van,"O hij limpt de dus heeft ie niks, dan kan ik lekker jammen met any 2"
  • Don Roberto
    31
    Dat zou een gedachtengang kunnen zijn. Maar op de lange termijn zul je extreem veel value mis gaan lopen.

Zoals gezegd... hoe lager het niveau in een toernooi, hoe minder creatief je moet spelen.
    Hoe lager het niveau, hoe meer mensen alleen maar bezig zijn met hun eigen kaarten en niet met hoe anderen spelen of welke range handen ze kunnen hebben.
    De gemiddelde vis denkt niet "o, de Button limpt in, misschien heeft de Button een matige hand". De gemiddelde vis kijkt naar zijn/haar eigen kaarten en maakt op basis daarvan een beslissing.

Maar zelfs op degelijk / hoog niveau ga ik AA altijd gewoon raisen. Want goede tegenstanders (die wel in ranges denken) begrijpen ook dat de Button daar heel weid gaat openen.

Sterker nog, als iemand als ik (die op de Button nooit inlimpt) daar opeens ga inlimpen kan dat door slimme tafelgenoten gezien worden als een "out of character play" en daardoor verdacht. Dat zou de spot voor mij interessant maken om bijvoorbeeld een suited connector in te limpen, om juist op die manier zo goedkoop mogelijk naar de flop te gaan. Maar juist met AA zou ik dat dan nooit mogen doen.

Zoals Stijn Augustinus terecht aangeeft zijn er situaties denkbaar waar het een goede play kan zijn. Maar dan gaat het er vooral om of de boodschap die je je villains wil geven daadwerkelijk overkomt... als deze al over valt te komen.

Hou het tegen vissen en matige spelers simpel, en raise je premiums gewoon. Dat is echt de meest makkelijke en effectieve manier om value te halen.
  • Felix Verhoeven
    0
    Heerlijk hoe je zo serieus ingaat op deze hand en me een ‘slechte speler’ noemt. Ik speel hier een voorronde met vrienden, beetje bier, beetje dollen. Ik kom naast Martin te zitten en kan het gewoon goed met hem vinden. De hele rede dat ik hier azen limp is gewoon om Martin lekker te stangen. En of ik hier nou win, verlies en hoeveel dat nou is boeit me geen zak. Gaan we lekker sit&go’s crushen
  • Don Roberto
    31
    Op elke hand die gepost wordt reageer ik inderdaad serieus, omdat er veel mensen zijn die het forum bezoeken, en iets willen leren van de handen die gepost worden.

Je geeft het in je post zelf al aan. Biertje en lekker dollen en hier Azen inlimpen om Martin te stangen. Dat is je goedrecht en dat is natuurlijk helemaal aan jou. Het is hier niet de beste manier om AA op die manier te spelen en omdat veel mensen op dit forum wat willen leren geef ik er serieus antwoord op en geef ik argumenten waarom hier raisen met AA beter is / meer oplevert.

Nogmaals is het helemaal aan jou hoe je speelt en met welke beleving je een toernooi in gaat en dit serieus is, of gewoon enkel een avondje lekker bieren en kaarten. Daar heeft niemand wat over te zeggen. Alleen omdat hier veel mensen zitten die oprecht beter willen worden in poker geef ik een uitgebreide analyse van de hand en de situatie an sich.

Het is dus geen persoonlijke aanval op jou als speler maar een wat uitgebreidere analyse om beginnende spelers die daar behoefte aan hebben (en het forum lezen), te helpen.
bold
italic
underline
strike
code
ulist
image
url
mention
reveal
youtube
tweet