• Roy
    24
    Artikel op onze website over onderwerpen waar je aan de pokertafel beter niet over kunt praten - https://www.pokeren.nl/nieuws/algemeen/waar-je-beter-niet-over-kunt-praten-aan-de-pokertafel/

Wat vinden jullie van de noemde punten en waar praten jullie zelf liever niet over?
  • Don Roberto
    31
    Tegenwoordig zeg ik vrijwel niets aan tafel, m.u.v. als ik iemand ken of het met iemand gezellig heb, maar dan gaat het over koetjes en kalfjes en nooit over poker zelf.

Toen ik begon met pokeren (2012) maakte ik de fout om over strategie te praten, of iemand aan te spreken op een fout. Denk aan een situatie waarin iemand een hele slechte call maakt maar dan toch zijn/haar river hit. Je wil natuurlijk je tegenstander(s) vooral niet slimmer maken, dus wanneer ze fouten maken... laat ze deze dan lekker maken en neem je verlies als je een keer een bad beat krijgt.

Ik vind de genoemde punten allemaal erg goed. Politiek en religie lijken mij redelijk vanzelfsprekend. En strategie zou ik dus ook ten aller tijde vermijden.

Waar ik me wel verschrikkelijk aan kan ergeren zijn dealers die populair willen zijn en teveel praten en grapjes maken met spelers, wat ten koste gaat van hun oplettendheid en de snelheid waarmee ze dealen. Super onprofessioneel vind ik dat en er zijn wel een paar HC vestigingen waar een paar van die figuren erbij zitten (het zijn vaak dezelfde).

Terugkomend op strategie... werkelijk het domste wat ik ooit heb meegemaakt is het moment dat ik in een HC Zandvoort weekly bij de laatste 2 in het toernooi kwam.
    Ze zei tegen: "zullen we maar meteen deal maken? Ik ben heads-up namelijk vrij slecht".
    Nou wat denk je zelf? Ze was heads-up inderdaad niet bepaald goed en het was maar goed dat ik geen deal maakte.

Ik ben dus vrij stil aan tafel. Na een hele vieze hand of beat wil ik nog wel eens flink zuchten of loop ik een rondje, maar eigenlijk wil ik mezelf aanleren deze emoties helemaal af te sluiten. Zelfs als het me op dat moment raakt wil ik niet dat andere spelers het zien. Dit kan voor mezelf nog wel wat beter.
  • Luc
    2
    Hangt heel veel van de tafel af:
    Als het een gezellige tafel is kan ik me makkelijk in het gesprek mengen of meegaan in de gezellige boel.
    Maar als de tafel stil is omdat er niemand een woord wisselt, vind ik het ook prima.
    Dan heb ik er geen enkele moeite mee om mijn bek houden.

Bij een uitgedeelde beat OF een beat die ik om mijn oren krijg zul je geen reactie zien.
    Kwaad worden aan de poker tafel al helemaal niet... haha
    Als je echt op tilt gaat omdat je een potje (poker) verliest is de reden dikwijls dat je boven je budget speelt.

Waar ik mezelf wel al een paar keer op betrapt heb is een voorbeeld als dit:
    Na de river gaan de kaarten open en persoon A laat two pair zien, en persoon B een straat.
    De dealer (en de spelers) zien het niet goed, en de pot word naar speler A geschoven.
    Dan heb ik in al mijn enthousiasme wel eens "HEY, Stop, hij wint toch!?" geroepen...
    Eigenlijk hoort dat ook niet want ik zit immers niet in de pot, maar in de eerlijkheid van het spel EN in mijn enthousiasme onsnapt dit wel een uit mijn mond :-(

Ik sluit me aan mij aan bij de opmerking van De Don hierboven over dealers.
    De dealer is er om neurtaal te zijn, de regels te kennen, en om de volgende hand kaarten te geven.
    Dat laatste liefst in een hoog tempo. Ja, een dealer mag gerust mee gaan in een los gesprekje maar zijn / haar eerste taak is de voortgang van het poker spel.
    Daar zijn we allemaal voor gekomen: Poker spelen, sterker nog, we hebben er voor betaald.
  • Don Roberto
    31
    Een recent voorbeeld is ook een man aan tafel die zei dat online poker een en al oplichting (rigged) was. Een paar jaar terug zou ik meteen een opmerking hebben gemaakt / in discussie gaan. Tegenwoordig denk ik; laat zo iemand lekker. Als hij dat wil denken moet ie dat vooral denken, en ga ik er geen energie aan verspillen.

Verder kan ik me een pot herinneren waar ik J♠️T♠️ all-in schoof op een 9♠️8♠️5♥️ flop en een call krijg van 44. Ik won de hand en Villain begint te klagen en zei dat ie voor liep. Ik ging de discussie toen aan en probeerde uit te leggen hoeveel outs ik had, maar het kwam niet binnen bij hem. Tegenwoordig houd ik gewoon mn mond. Als iemand daar echt denkt voor te lopen moeten we zo iemand vooral niet wijzer maken.... en als we al zo iemand (om wat voor reden dan ook) wel wijzer willen maken is er nog t feit dat veel spelers stronteigenwijs zijn.
    De reactie van die speler was dan ook “ik poker al jaren dus ik kan t weten”. Ok.... dan ben je dus al jaren onwetend.
    Ik was zelf natuurlijk ook gewoon eigenwijs door dan een discussie te gaan voeren.

Er zijn wel beginnende spelers (uitzonderingen) die ik probeer te helpen met hun spel, net zoals dat er spelers zijn (die veel beter zijn dan ik) die op hun beurt mij weer af en toe helpen mijn spel te verbeteren. Maar dat is allemaal achteraf ná een toernooi. Tijdens een toernooi houd ik vooral mn mond :)
  • Roy
    24
    Bedankt voor jullie reacties. Ik denk dat mensen snel een hekel hebben aan wijsneusjes en dat zou ik ook inderdaad afraden. De eerlijkheid van het spel is wel belangrijk en als ik een flush of straat zie liggen maar de rest niet dan kan ik vaak ook mijn mond niet houden.

Ik vind het wel gewoon normaal dat er gepraat wordt aan tafel. Ik poker voor de ontspanning en voor mijn plezier. Werken doe ik op kantoor en ik ben erg blij met poker als hobby. Het is een spel waar je eindelijk veel tijd in kunt stoppen en als je geluk hebt kun je ook nog wat geld winnen.

Al die mensen die 24/7 hun mond houden met koptelefoons, sjaals, dingen voor de mond houden, van mij hoeft het allemaal niet. Het sociale aspect is voor mij dus erg belangrijk. Het zijn vaak ook lange dagen en opletten en praten gaan prima samen.

Het politieke debat hoef je inderdaad niet aan de pokertafel te voeren maar er zijn oneindig veel onderwerpen waar je wel over kunt praten. Vooral in Vegas is dat heel erg vet want daar heb je gewoon zoveel mensen met leuke verhalen.
  • Don Roberto
    31
    Met name de koptelefoons (vergeten te zeggen) storen me. Ik heb vaak genoeg meegemaakt dat een speler die muziek zit te luisteren niets hoort, en het niet door heeft wanneer hij/zij aan de beurt is.
    Heb ook 2x meegemaakt dat ik bijvoorbeeld all-in ga, en iemand erachter met een koptelefoon dit helemaal niet doorheeft en per ongeluk callt omdat hij/zij een normale raise wil maken.

En dan heb je ook nog mensen die tijdens een live toernooi een online toernooi op hun mobiel spelen.
    Ik snap dit ook nooit helemaal en het komt op mij als verslavend over.
    Als je zelf niet in de hand zit kun je nog steeds letten op hoe andere mensen de hand spelen. Het is niet alleen handig, maar ook gewoon leuk om te zien hoe andere mensen bepaalde spots uitspelen.

Maar als het aan mij ligt worden koptelefoons ook gewoon verboden. Het aantal spelers dat hierdoor niet in de gaten heeft aan de beurt te zijn ligt veel te hoog.
    En het gebeurd die mensen niet 1x in een toernooi, maar meerdere keren.

Verder (ik vergat weer een punt) vind ik mensen die hun stack heel onduidelijk opstapelen ook wel eens irritant. Ik dacht dat dit ook gewoon een regel was. Tijdens de WPT in 2018 was er iemand die 1.000 fiches midden in zijn toren 100 fiches had zitten waardoor het onoverzichtelijk werd. Toen ik er wat van zei werd ik simpelweg genegeerd. Echter kan ik me wel een toernooi in Zandvoort herinneren waar ik een soortgelijke opmerking maakte naar een speler die onduidelijk zijn fiches stapelde, en die moest dit op aangeven van de brush daarna ook aanpassen en duidelijker stapelen.

Als er leuke gesprekken zijn te voeren aan tafel zie ik dat als leuk meegenomen, maar dat is niet waar ik in eerste instantie voor kom, ik kom voor het poker :)
  • madcowdizeez
    3
    Ben nooit spraakzaam geweest aan tafel en als ik iets zeg dan heeft het te maken met het spel. All in, how much of nice hand/ hoort erbij(na het verliezen). Kost mij teveel energie om sociaal te doen en daarvoor kom ik ook niet. Ik maak veel fouten tijdens toernooien en wat mij is bijgebleven van al die fouten is dat je altijd iedereen zijn of haar ding moet laten doen. Maak je er niet te druk om want vroeg of laat liggen ze eruit.
bold
italic
underline
strike
code
ulist
image
url
mention
reveal
youtube
tweet