• Roel vt
    1
    Onlangs een toernooi gespeeld waarin ik lekker speelde, alles ging goed. Een paar gelukkige dubbels en vervolgens de finaletafel. 2e hand en nog 8 spelers te gaan. Exacte stacksizes en blinds weet ik niet meer, maar wel aantal bb van iedereen.

Toernooi online hot 27
    Blinds: 4000-8000

Chipleader 450000
    Ik 240000
    Overige spelers tussen 7 en 14bb
    (56000-112000)

Iedereen fold, ik open 2.3x bb vanaf de button met AKo
    Sb fold en de bb zet mij all-in.
    What to do?
    Ik zal zoals gevraagd mijn actie niet verklappen, maar ben heel benieuwd naar jullie mening.

Groet Roel
  • Don Roberto
    31
    Snapcall. Met alle respect maar je mag hier niet eens aan iets anders denken. Je hebt 30BB en dan mag je een enorme monster als AK in geen 100 jaar weggooien. Je loopt straatlengtes voor op de range van Villain.

Wat je vaak ziet met dit soort handen is dat spelers de hand plaatsen omdat ze de hand verloren hebben, en vanwege het resultaat gaan twijfelen aan de play. Je mag nooit result oriented gaan denken.

Uberhaupt als je rond de 30BB een premium (AK/QQ+) opraapt mag je sowieso nergens meer heen gaan en moet je een vreugdedansje maken als je het pre-flop erin krijgt.

Echt een hele dikke dikke snapcall waar je heel vaak de chiplead gaat pakken.
  • Roel vt
    1
    Bedankt voor je reactie.
    Ik was me bewust dat ik een sterke hand had. Bij mij zat de twijfel met name in de stacksizes van de anderen en de waarschijnlijkheid dat ik snel zou ladderen (of hoe wordt dat genoemd ) als ook in de instant all-in van mijn tegenstander. Mijn gedachten waren dat hij een redelijk pocket paar had of een hand gelijk aan die van mij. Als ik zeker zou weten dat ik tegen een pocketpair zou spelen en we een coinflip hebben zou het dan nog met zekerheid een call zijn?

Misschien is het echt heel van zelfsprekend hoor, maar ik begrijp dat in deze spot de chiplead pakken een grote kans geeft op het winnen vh toernooi, maar de mogelijkheid tot eliminatie en 8e eindigen is ook reeel. Tegen iedere andere stack zou het voor mij zeker een snapcall zijn. Maar omdat mijn stack ook 3x zo groot was als de 3e speler zat ik in twijfel.
  • Roel vt
    1
    Ik was ook blij dat ik tegen AQ speelde, en dat ik de hand verloor kon inderdaad gebeuren. Ik las dat ik alleen een hand mocht posten die ik verloren had vandaar deze. Maar de hele reden van de post was of bovenstaande gedachtengang van mij goed is en of ik dat moet afwegen om te callen/folden.
  • Don Roberto
    31
    Hoi Roel,
    Wanneer andere spelers crippled (bijna dood) zijn en je een payjump kan pakken is het soms goed even te wachten tot zo iemand bust, maar zelfs dan nog is AK veel te goed. Het is een absolute monsterhand daar.

Probeer te bedenken dat de hoogste pay-out by far de 1e plek is. Je kan bijvoorbeeld beter 1x 1e of 2e worden in een toernooi dan bijvoorbeeld 3x 7e. De verschillen in prijzen zijn altijd zo enorm dat het loont om bepaalde risico’s en all-ins aan te gaan, en dan is AK in deze spot een droomscenario.

Je tegenstander zal soms een paartje hebben, maar ook regelmatig A-x waardoor je dik voor loopt op zijn range. Ik denk zelfs dat hij AA of KK (en de kans daarop block je al omdat je zelf een A en een K hebt) kleiner raist.

Duidelijke +EV (winstgevende) spots zul je echt aan moeten blijven gaan. Je vergroot daarmee de kans aanzienlijk dat je 1e of 2e wordt en daarmee haal je meer rendement uit je toernooien.

Het is zelfs zo erg dat als spelers erachter zouden komen dat als je hier AK fold, dat je dan heel erg exploitable (uit te buiten) wordt.

Jammer dat de slechtste hand won. Better luck next time en houdt altijd die 1e plek in het vizier!
  • Don Roberto
    31
    Om antwoord te geven op je andere vraag “wat als we zeker weten dat hij een pocket pair heeft?”

Dat is nu net het punt. Omdat jij op de Button opent kan jij daar heel veel handen hebben en kan je tegenstander vanuit de Big Blind met heel veel handen denken te stelen, omdat jij weer heel veel handen moet folden dan.
    Hij zal dus met veel meer dan alleen pocket pairs deze move maken, en als het geen pocket pair is zat dat met een A zijn of misschien zelfs KQ. Dat betekent dat je een coin flip hebt tegen al zijn pocket pairs, maar zwaar domineert versus alle andere handen die hij daar schuift, en juist dat maakt het zo een winstgevende (snap)call.

Het is sowieso goed om je ervan bewust te zijn dat wanneer je in een dergelijke situatie een hand opent vanuit de Button, de chipleader in de Big Blind heel vaak aan stelen gaat denken en dus een move gaat maken tegen je... juist omdat er een paar shortstacks zijn en jij met een medium stack een ideale prooi bent om tegen te stelen.
  • Roel vt
    1
    Fijne reactie.
    Ik ben me bewust van alles wat je zegt ook tijdens mijn spel. Ook dat hij met meerdere handen de move kon maken. Aangezien het de 2e hand was die we speelden aan de tafel en we weinig info handen verbaasde ik me over zijn actie. AA/KK in zijn range had ik al snel uitgesloten. Mijn probleem was met name de voor mij beperkte tijd om een beslissing te nemen (in mijn hoofd gaat t dan snel van: met wat voor hand zou hij schuiven, waarom geen raise, al bij de 2e hand een steal om mogelijk zijn chiplead af te geven, tegelijkertijd snap ik dat agressief spel zeker kan lonen in zo’n spot en ik met een marginale hand zou moeten folden en ik ook niet wil busten.Nou en dan is mijn tijd al op en kies ik in dit geval wel voor de juiste optie. Maar het voelt voor mij beter als ik de keus die ik maak kan verantwoorden. Dus dat optelsommetje in mijn hoofd moet sneller! Merk dat er meer vragen opkomen, die bewaar ik voor een volgende post. Maar in dit geval dus wat jou betreft standard play.

Zijn er mensen die hier anders over denken dan hoor ik het ook graag.

Fijn weekend voor iedereen!
  • Don Roberto
    31
    of je nu live of online speelt, in alle gevallen moet je een plan hebben en mag het eigenlijk niet zo zijn dat je radeloos je time bank leeg laat lopen... iig niet in dit soort spots.

Eigenlijk moet je van tevoren altijd bedenken, “als ik A doe, Villain doet B, wat doe ik dan?”

In deze specifieke spot als ik AK krijg op de Button weet ik al dat ik nergens meer heen ga en instacall wanneer iemand shoved. Maar ook wanneer iemand “normaal” 3bet gaat het er hier altijd in. Dat staat al vast.

Een tip is dus om van tevoren al te bedenken wat iemand kan doen en hoe jij daarop gaat reageren.

Ik kom bijvoorbeeld te vaak spelers tegen die 3betten, en dan na een call totaal niet weten wat ze moeten doen op bepaalde flops, turns of rivers. Dan heb je het van tevoren niet goed uitgedacht.

Kortom; het klinkt zo simpel maar je moet elke hand een plan hebben en het liefst van tevoren weten hoe je gaat reageren tegen bepaalde moves. En als ik met 30BB een dikke premium opraap bid ik dat het er pre-flop in mag. Als iemand dan shoved stack ik met alle liefde af en daar hoef ik niet meer over na te denken als iemand het erin knalt.

Stel dat ik in jouw spot A9 had en had geopend, dan had ik van tevoren ook al geweten dat ik zou folden op een 3bet of shove. Ik wacht dan heel even met de foldknop in te drukken (om iig villain het idee te geven dat ik een beslissing heb) maar ik weet dan natuurlijk allang dat ik ga folden.

Iets meer vooruit denken gaat je dus echt helpen in dit soort spots.

- als ik open, waarmee gaat iemand 3betten?
    - welke handen ga ik raise/folden?
    - welke handen ga ik raise/shoven/afstacken?

Deze dingen kun je al bedenken/jezelf afvragen zodra de kaarten worden gedeeld en de beslissing nog bij UTG ligt ;)

Als je deze dingen lastig vindt..... probeer er dan op te trainen en ga bijvoorbeeld vooral niet multi tabelen.
  • Stijn Augustinus
    13
    Ik las dat ik alleen een hand mocht posten die ik verloren had vandaar deze.
    Hoezo zou je geen hand mogen posten die je wint? Dit is natuurlijk niet waar. Je mag elke hand of spot posten die je wil, of het van jezelf is of van iemand anders, of je hem wint of verliest.
  • Don Roberto
    31
    Naar mijn idee worden er juist te weinig winnende handjes gepost. Ook dat kunnen interessante handen zijn. Soms om een discussie te krijgen of er maximum value uit een hand is gehaald, en soms is een hand niet goed gespeeld ondanks de uitkomst.

De reden dat mensen vooral verliezende handjes plaatsen is omdat men te result oriented denkt.

Had je deze hand bijvoorbeeld ook gepost wanneer je AK gewoon had gewonnen?
  • Roel vt
    1
    Hoi Stijn en Roberto,

Oh ik dacht dat ik dat ergens gelezen had, maar misschien heb ik dat niet goed gelezen. Wel prettig om te horen, want heb nog wel een winnende hand waar ik zeer tevreden was over de uitkomst en zelf van vind dat ik die mooi gespeeld heb, maar daarin hoor ik ook echt graag feedback. Zal m binnenkort posten.

En ja Roberto ik had hem zeker willen bespreken ook al was de uitkomst gunstig. Ga de hand ook nog zeker even checken in de replayer.
    Reden dat ik de hand wil delen is omdat ik opdat moment zoals je al gelezen had serieus in twijfel zat gezien alle bijkomende factoren.
  • Don Roberto
    31
    ok :)
    Hopelijk had je wat aan mn eerdere post over het “altijd hebben van een plan” tijdens een hand. Dat gaat je echt helpen in de toekomst.
  • Roel vt
    1
    Ja zeker een goede tip geweest. Heb ook meestal wel een plan. Maar weet dat ik ook op dit vlak nog winst kan behalen.
    Met name als er een actie komt die ik niet verwacht, ik ben dan ook verrast. Soms is die actie echt een verrassing (als in een vreemde actie), maar denk in de meeste gevallen onvoldoende uitgedacht vanuit mijn kant.
bold
italic
underline
strike
code
ulist
image
url
mention
reveal
youtube
tweet