• madcowdizeez
    3

Verkopen jullie vaak procenten bij je kennissen of valt dat wel mee? Heb je ooit spijt gehad van het verkopen van je action? Ik verkoop regelmatig onder een vaste kennissenkring. Gaat om kleine bedragen omdat grote bedragen nog onverantwoord zijn. Het gaat gelukkig aardig goed tussen ons. Het is best een leuk gevoel als je kan melden dat het goed gegaan is en je de winst kan delen. Je krijgt daardoor ook trouwe Backers want zij genieten van de rush om mogelijk snel geld te verdienen.
    Ik weet niet of dit filmpje al eerder gepost is maar ik vond het informatief en goed in elkaar gezet. Misschien heeft iemand er wat aan.
    1. Probeer jij altijd jouw actie te verkopen? (5 votes)
        Ja
        40%
        Nee
        40%
        Soms
        20%
  • Don Roberto
    31
    Leuke poll. Zelf heb ik nooit actie verkocht en ben ik daar vanuit mij zelf ook principieel tegen om een paar redenen.
    Allereerst vind ik dat als je sommige buy-ins niet kan betalen (of niet bij je bankroll passen) je wellicht beter kan kijken naar toernooien met een lagere buy-in, ook omdat die toernooien met een lagere buy-in waarschijnlijk een softer veld zullen hebben. Als je backing nodig hebt voor bepaalde toernooien is dat misschien (let op, ik gebruik niet voor niets het woord misschien) een teken dat je boven je niveau speelt.
    Wat ik wel zou begrijpen is wanneer je dit doet omdat je gewoon één keer voor de fun een groot toernooi wil spelen, en daarvoor backing zoekt.

Een andere reden is dat ik me zelf het meest fijn voel wanneer ik enkel met mijn eigen geld speel. Maar dit is een persoonlijke reden waar andere mensen misschien weer een ander gevoel bij hebben.
    Tot slot vind ik het dan ook wel leuk dat als ik een toernooi win ik geen gedeelte van de winst af hoef te staan.

Ik vind backing dus zeker niet een slecht iets en als je zelf degene bent die investeert in andere spelers en dit qua selectie slim doet kan het zelfs een winstgevende investering worden op de lange termijn.
    Maar puur persoonlijk vind ik dat je altijd een spiegel voor moet houden en jezelf de vraag moet stellen waarom je toernooien zou willen spelen die boven je bankroll liggen, en jezelf de vraag stellen of het misschien verstandiger is een buy-in lager te gaan.

Ook in de toekomst zal ik nooit procenten gaan verkopen.
  • madcowdizeez
    3
    Ik denk wel dat je hiermee goed de kosten kan drukken. Ik doe dit wel regelmatig met de weekly van HC(€60-110 buyin)Dan geef ik meestal tussen de 40-60% weg. Is niet veel maar dat maakt deals sluiten wel makkelijker. Paar keer gehad dat ik €500 mocht afstaan maar daar staat tegenover dat je bv €700 in je zak mag stoppen met €50 inleg. Lijkt mij een prima deal. Ik zou me verder ook niet comfortabel voelen om voor een buy-in groter dan €200 backing te vragen. Qua BRM zit ik op schema maar ik doe de deals zodat ik zo comfortabel mogelijk ben aan tafel. Ik heb verder geen bezwaar om de winsten te delen want je verliest vaker dan je wint. Dus je doet er goed aan om je risico te spreiden.
  • Roy
    24
    Zeker een interessante video. Heb hem een tijdje geleden ook op Pokeren.nl gepost. Verder hebben we ook nog een aantal interessante artikelen.

https://www.pokeren.nl/kennisbank/tips/procenten-verkopen/

https://www.pokeren.nl/kennisbank/tips/hoe-zit-het-met-poker-en-belasting/

https://www.pokeren.nl/kennisbank/tips/markup/

In de pokerwereld is het de normaalste zaak van de wereld om te kopen/verkopen of swappen. Ik snap Robert zijn argumenten wel en ben het ook best wel met hem eens.

Er zijn best veel mensen die verkopen omdat ze dan wat hoger kunnen spelen, maar voor de kopers is dit vaak geen goede investering. Je hebt ook spelers die echt goed zijn maar tijdens geen budget hebben, maar wel de velden verslaan die ze spelen. Dan vind ik het wel weer een goede investering.

Procenten kopen van iemand voor 1 toernooi is eigenlijk hetzelfde als het zelf spelen van een toernooi. De variance in poker is gigantisch dus je kunt misschien beter afspreken om voor meer toernooien procenten te kopen. Ook dan is het volume nog steeds laag, maar het geeft al een iets beter beeld. Van een willekeurige speler 1x 10% kopen heeft eigenlijk niet zoveel zin. Het is natuurlijk wel gewoon leuk om te volgen.

Wij hadden bijvoorbeeld met een groep % gekocht van iemand in de $25,000 op de Bahama's. Dat was echt vet om te volgen, ook al weet je dat de kans niet zo groot is dat je er rijk van gaat worden.

Het is heel belangrijk om goede afspreken te maken. Vooral als je bijvoorbeeld samen een toernooi speelt met re-entries en je swapt actie met elkaar. Hoe je dat doen als de ene speler geen re-entry doet en de ander wel. Spreek dit echt goed af voordat je gaat spelen, want je krijgt er anders zeker gedoe over.

Ook is het niet zo handig om procenten van iemand te kopen tijdens de WSOP, want je zit dan weer met de belasting, die vaak jaren later pas betaalt dien te worden.

Ik heb dit jaar zelf nog bijna niks verkocht omdat ik bijna al mijn live-events voor Team Pokeren.nl heb gespeeld, maar als ik verkoop dan doe ik het het liefste aan een vaste groep van spelers die ik persoon ken en vaker kopen.
  • Don Roberto
    31
    Zolang de toernooien die je speelt niet boven je niveau zijn is het ook niet altijd een verkeerde deal.

Die HC weeklies vind ik totaal niet aantrekkelijk. Het zijn turbo’s en in verhouding tot de buy-in ben je veel geld kwijt aan reis- en parkeerkosten (in Amsterdam kost een avondje parkeren al bijna een hele buy-in). Maar wanneer je deze puur voor de fun doet is het volkomen logisch :)

Ik vind backing ook niet per se áltijd een slecht iets. Maar ik denk dat veel mensen daardoor wel toernooien boven hun niveau spelen (denk bijvoorbeeld aan dure Main Events). Uitzonderingen daargelaten uiteraard!

Voor mij zelf is backing totaal onnodig. Mijn buffer is groot genoeg om (online) variantie op te vangen. En de grotere toernooien die ik live wil spelen laat ik altijd een beetje afhangen van mijn online resultaten. Live speel ik (zeker na een hele goede online en/of live run) soms een buy-in die boven mijn niveau is, maar dan vind ik t wel fijn dat ik aan niemand verantwoording af hoef te leggen.

Het is in ieder geval wel een interessant onderwerp en alhoewel ik er zelf vanuit principe op tegen ben is het iets dat per persoon kan en zal verschillen. Er zijn best wat uitzonderingen te bedenken waar ik er niet afkeurend tegenover sta.
    Tot slot kan ik het me ook voorstellen dat als je veel vrienden hebt die ook pokeren, het ook gewoon leuk is om aan elkaar procenten te verkopen.
    Roy benoemd echter wel een paar punten waar je als koper oplettend op moet zijn. Re-entries en belasting bijvoorbeeld. Zorg altijd dat je vooraf misverstanden kan voorkomen!
  • Stijn Augustinus
    13
    Interessant topic! Zelf verkoop ik bijna altijd actie, al is dit nooit meer dan 35%. Ik zorg wel dat ik het geld van investeerders ook besteed aan het zelf investeren in andere spelers, zowel live als online. Buyins van <€150 speel ik altijd volledig voor mezelf, pas bij hogere buyins zorg ik altijd dat ik wat actie kwijt raak. Ik heb ook het geluk dat ik mn % ook altijd wel verkocht krijg. Zoals Roy zei is het voor de variantie, maar ook zodat ik zelf kan investeren. Ook probeer ik met vrienden die dezelfde events spelen actie te swappen. Als bankroll management bijvoorbeeld zegt dat ik max een €500 event mag spelen, kan ik een €780 toernooi spelen door 35% te verkopen. Dat betekent niet dat een €780 toernooi 'boven mijn niveau' is. Als ik nooit % had verkocht en gekocht, was ik er financieel op vooruit gegaan. Maarja, dat weet je nooit van tevoren. Goede zaak dat % verkopen een begrip is geworden in de pokerwereld.
  • Don Roberto
    31
    Ik denk dan ook dat jij een positieve uitzondering op de regel bent, aangezien je behoorlijk getalenteerd bent en het niveau van toernooien met een buy-in tussen pakweg €550,- en €1.080,- gewoon aan kan (of misschien zelfs hoger dan dat). Wanneer deze toernooien net niet in je roll passen is het slim van je dat je een gedeelte aan procenten verkoopt.

Het gevaar zit alleen in spelers die nog totaal niet aan dit niveau toe zijn, maar door het verkopen van procenten wel ver boven hun niveau gaan spelen. Ik denk dat dit in de praktijk vrij regelmatig gebeurd. Dit is relatief slecht voor zowel de speler als de koper(s).

Inderdaad is het achteraf altijd heel makkelijk om te zeggen "had ik maar wel of juist geen procenten verkocht". Ik denk dat je in jouw persoonlijke situaties vooraf de juiste beslissingen hebt genomen.
  • madcowdizeez
    3
    Klopt maar als je weet hoe je met bepaalde voor de hand liggende situaties moet omgaan kan je best regelmatig de laatste 9 halen. Toen ik Amsterdam woonde ging ik altijd met een elektrische deelscooter naar HC. Kost je misschien 10 euro binnen de stad heen en terug. Parkeren is zeker een hel en het vaak niet waard. Maar volgens mij kan je je parkeerkaart laten afwaarderen door HC toch? Betaal je nog maar 8,50 euro geloof ik. Voor Amsterdam is dat echt een deal. Nu woon ik op 15 minuten loopafstand van HC Rotterdam. Vandaar dat ik toch wat vaker dan normaal de weeklies speel.

Het klopt wel dat je soms mot kan hebben omtrent procenten. 1 keer gehad en meteen van geleerd. Het probleem is ontstaan omdat 15 minuten voordat ik ging cashgamen iemand had die 50% wilde van mijn actie. Later op whatsapp zei hij iets in de trant van laat maar zitten. Dus ik ging er vanuit dat de deal niet doorging.( ik reageerde daarop met " is goed ") Toen ik dus mijn winst geboekt had gaf ie aan dat ie op iemand anders in de groep reageerde. Na het teruglezen constateerde ik dat dat niet zo was. Daar was kort een discussie over en meerdere mensen gaven aan dat ik gelijk had. Ik heb toch besloten 50% af te staan en het afgeboekt als investering. Ik kon dat geld houden maar dan ben ik een mogelijke long term investeerder kwijt. Vanaf dat moment besloten dat ik dus niets meer verkoop na een bepaalde tijd. De persoon in kwestie backed mij nog steeds.
  • Don Roberto
    31
    O ik heb zelf ook weeklies gespeeld hoor. Sterker nog, dat is hoe ik jaren geleden in aanraking kwam met poker. Ik woon op loopafstand van HC Zandvoort en die hebben t/m eind 2016 ook weeklies gehad. Omdat ik er lopend naar toe kon had ik 0,0 extra kosten en de velden waren echt super soft (denk aan vakantiegangers en Duitsers die echt totaal geen idee hadden van het spel). Alleen biedt HC Zandvoort inmiddels helaas geen (toernooi) poker meer aan.

Maar als je dus wél veel reiskosten moet maken wordt het al minder interessant. Dan speel ik (zoals nu) liever online toernooien die een betere/lange blindstructuur hebben dan dat ik naar een HC weekly turbo ga waar ik extra kosten maak die ik niet maak wanneer ik thuis achter mijn pc zit.

Het zijn afwegingen die je moet maken en uiteindelijk doe je natuurlijk ook gewoon wat je leuk vindt (want poker draait in mijn ogen ook om fun) en het sociale aspect van live spelen is ook erg leuk!
  • madcowdizeez
    3
    Het is inderdaad softer. Het grootste voordeel is dat je vaak met 5-6 uur spelen al een winnaar hebt. Op een avondje 1K-1.4K is niet mis. Dat maakt vaak alle onkosten goed van de laatste 10 keer dat je bent geweest. Ik moet wel toegeven dat online winnen altijd lekkerder is dan live omdat je het toch met zo min mogelijk kosten doet. Alleen is een 20$ buyin of hoger te pittig voor mij. Kan mij nog net aan de 11$ fields wagen. Best bijzonder hoe scheef dat is.
  • Don Roberto
    31
    ja en ik mag het niet te vaak zeggen en ik zeg t ook te vaak, maar dáárom speel ik dus op Unibet omdat €25,- toernooien daar nog steeds belachelijk soft zijn, en super easy om te beaten. Zo een €25,- veld is zelfs softer dan een gemiddeld 2 dollar veld op Stars.

De online toernooien die ik speel zijn bijna allemaal 6-handed (velden van 100 tot 200 man gemiddeld) en je zit continu vrij diep wat echt heerlijk is tegen mensen die geen snars van poker begrijpen. En waarom zou je niet tegen vissen spelen (ook nog met een goede blindstructuur) als je wel die optie hebt? Dat snap ik gewoon nooit zo goed :)

Maar ik zal verder geen extra reclame meer maken over de site met het groene logo ;)
    Heb dat al veel te vaak gedaan en uiteindelijk moeten mensen lekker spelen waar ze zelf willen spelen.
  • Don Roberto
    31
    Een reactie van jou kon ook niet uitblijven, mooi om te zien dat je het forum nauwlettend in de gaten houdt en zo snel kan reageren :love:
  • Roy
    24
    Nu heb ik de reactie van Nys wel weggehaald. Deze was niet nodig.
bold
italic
underline
strike
code
ulist
image
url
mention
reveal
youtube
tweet