• Roel vt
    1
    We zitten nog met 4 spelers aan een ft.
    2 spelers redelijk tight, 1 super loose.
    Dit zijn de handen die ik wil bespreken.
    (Het zijn handen waarvan ik vind dat ik ze het slechts heb gespeeld)

1. Ik (108.000)in sb raise 2x met K7onaar 8800 en bb callt (80.000)
    Er zit 19.600 in pot en flop: 2 3 7 rainbow.
    Ik bet 11.500 en bb callt.
    Turn 9. Ik check en bb bet 17.500, ik raise all-in. BB fold. Zijn hier opmerkingen over? Had ik bv de turn beter zelf kunnen doorzetten. Zelf dacht ik het best kon overkomen als een cbet die de flop had gemist en daardoor makkelijk opgepakt had kunnen worden door mijn tegenstander.

2. Extreem loose speler besluit nu te limpen. Voorheen al zijn andere moves waren openshove voor 40bb A4o, 20bb J3/ 10 7o. Speler in de CU callt ook ik vind in de bb AQs. We spelen allemaal tussen 20-25bb. Ik vond zijn limp vreemd, maar goed i.p.v. te raisen of te rshoven besluit ik te callen ( dit hoort toch in alle gevallen mijn lijn te zijn toch?)
    Flop komt 3 9 Q. De losse speler plaats 3/4 pot bet, CU fold en nu besluit ik all-in te gaan. Ik denk dat ik in de eerste plaatst preflop al een fout maak, maar nu opnieuw op de flop toch? Callen leek me al heel snel naderhand een betere lijn.

Hebben andere ook ervaring met het anders spelen van een FT (qua gevoel dan/extra spanning)Ik merk dat ik dan soms zoveel meer afwijk van hoe ik de rest van het toernooi speel. Het betreft ook altijd maar een paar situaties hoor, niet de hele tijd. Al met al toch Leks die ik moet fixen.(Ook al gaat het in dit geval maar om 2 handen, het is iig wel 1 hand waar ik veel value laat liggen en wat dan toch het verschil kan maken.
    Hebben de mensen die hier geen last van hebben tips over hoe zo’n finaletafel te benaderen? Of zijn er toch ook veel mensen die hier dan ook weleens last van ondervinden.
  • Roy
    24
    Bij de eerste hand zou ik zeker niet check-raisen met 1 paar. Je tegenstander called je alleen met een betere hand dan paartje zevens en waarschijnlijk moet je dan een K of 7 hitten om de hand alsnog te winnen. Tegen de range van de big blind is K7 op dat board een categorie 2 hand dus die kun je beter check-callen, want je gaat daar bijna nooit 3 straten value krijgen.
  • Roy
    24
    Bij de tweede hand zou ik AQ gewoon raisen. Op de flop weet ik niet precies hoeveel big blinds jullie allemaal nog hebben. Als jij op de river nog maar een halve pot zou overhouden bij een call op de flop dan kun je inderdaad net zo goed de turn zelf schuiven.

Je tegenstander kan hier best wat handen betten en hij zal vast niet verwachten dat er iemand met AQ in de hand zit.
  • Roy
    24
    Je ziet het inderdaad wel veel dat mensen tijdens finaletafels anders spelen en dat moet ook, maar wel op een goede manier. Het ligt er natuurlijk wel helemaal aan wat voor een toernooi het is.

Als je een toernooi met 20 man speelt waarbij er maar 2 in het geld komen dan is de dynamiek aan zo'n finaletafel heel anders dan bij een toernooi waarbij de laatste 9 spelers al in het geld zitten.

Er zijn een aantal dingen erg belangrijk bij het spelen van een finaletafel.

- structuur van het toernooi
    - de stacks van alle spelers aan tafel
    - de positie van je tegenstanders aan tafel
    - prijzengeld (hoeveelheid - verdeling - payjumps)

Een finaletafel waar iedereen met 50 big blinds diep zit kun je niet vergelijken met een finaletafel waar iedereen 20 big blinds heeft.

Probeer dit dus voor de start van de finaletafel goed voor jezelf in kaart te brengen. Probeer daarnaast rustig te blijven en goed na te denken over je beslissingen. Als jij met de kleinste stack aan de finaletafel begint dan is het helemaal niet erg als je op plek 9 wordt uitgeschakeld. Bij de start van de finaletafel is je stack even veel waard als de negende prijs.

Probeer goed na te denken waarom de dingen gebeuren zoals ze gebeuren. Zet de speler met de grootste stack veel druk omdat hij snapt hoe een finaletafel werkt of krijgt hij gewoon veel goede kaarten en is hij eigenlijk super tight. Met welke kaarten schuiven de short stacks. Zijn de spelers aan tafel zich bewust van ICM.

Juist aan de finaletafel is het zonde om onnodig in de problemen te komen. Dus zorg dat je je handselectie goed op orde hebt en speel voor de winst waar dat mogelijk is. Het grote geld zit in de top 3, dus het heeft geen zin om elke keer te folden om zevende of zesde te worden.

Ik denk zelf dat mensen te veel folden aan finaletafels en met te veel sterke handen all-in gaan omdat ze liever de pot pakken dan dat ze de hand moeten spelen en een flop te zien krijgen.
  • Don Roberto
    31
    Veel is eigenlijk al door Roy gezegd. Maar wat ik eraan toe wil voegen (en dit hebben we laatst ook op whatsapp in het groepje besproken) is dat je jezelf in bijna elke hand wel de volgende vragen moet kunnen stellen. Namelijk:

1. Als ik bet, uit welke slechtere handen haal ik dan value?
    2. Als ik bet, welke betere handen gaan dan folden?

Als je deze vragen bijvoorbeeld los laat op jouw K7 hand dan kun je concluderen dat je c-bet prima is, maar dat een check/shove op de turn eigenlijk geen geweldig idee is. En ook de turn zelf doorvuren is geen al te slim idee.

Wat betreft die AQs. Je moet premiums wel gewoon raisen voor value, ook als tegenstanders raar spelen. Zeker nu je tussen de 20 en 25BB zit raise ik gewoon en stack ik tegen dit soort gasten ook gewoon af als ze na jouw raise het erin plempen.
    Ga vooral niet angstig spelen in dit soort situaties!
    Ook hier geldt dat je pre-flop moet raisen voor pure value.

Tot slot speelt een FT inderdaad vaak iets anders. Nu is je spel van een aantal factoren afhankelijk, maar je moet vooral niet banger gaan spelen omdat het een FT is. Dit merk ik juist vaak op lagere stakes, en dat is voor mij hét moment om het gaspedaal lekker in te drukken en veel chips te stelen.

Maar blijf jezelf vooral die twee bovengenoemde vragen stellen. Je moet in elke hand wel een “plan” hebben.
  • Roel vt
    1
    Ja precies. Wat je schrijft over het spelen van een ft. Daar houd ik allemaal rekening mee ook gedurende hele toernooi.

De AQ heb ik idd verkeerd gespeeld.
    Maar over de k7 hand: wat zou je op de river doen? Denk dan turn en river call, tenzij board paired misschien. Die kaart is nog onduidelijk natuurlijk, maar wat zou zijn range hier zijn vraag ik me af. Zoiezo geen 72, 37. Misschien trips 3 of 2, A3/A2 of A7. De 9 op de turn lijkt me geen kaart die zijn hand verbeterd. Misschien wel met 97 trouwens. Maar omdat ik de 7 heb wordt die kans onwaarschijnlijker toch. Zelf denk ik dat ik het beste de turn had kunnen doorbetten.

Ik lees nu jouw bericht ook hieronder don Roberto. Je zegt dat een check/shove geen prima idee is. Dat ben ik wel met je eens. Ben wel benieuwd waarom ik dan een passievere lijn moet kiezen door te callen? In de hoop dat hij nog een keer bet op de river en ik zo extra value heb? Ik denk dat je dit bedoeld toch? Mijn gedachtengang was dat ik hem zou kunnen laten folden door mijn cr (ik veronderstelde dat mijn hand voor lag)en ik zo chipleader zou zijn en hij nog maar de helft van zijn stack zou over houden. Hij zou dan idd een zwakkere hand folden. Ik denk dat t kwartje nu langzaam begint te vallen ik wil al zijn chips i.p.v. dat hij met de helft blijft zitten. Moet ik negeren dan dat hij zijn hand kan verbeteren op de river?? Bedankt jongens voor de reacties!
  • Don Roberto
    31
    wat levert een check/shove op? Je haalt geen value uit slechtere handen en je laat bijna alle of alle handen die beter zijn dan jouw hand niet folden.

Wat je heel vaak ziet is dat je met B-handen (Roy noemt dat een categorie 2 hand) vaak voor een wat meer passieve lijn moet gaan. Dit zijn vaak 2nd pair achtige handen waar je bijvoorbeeld geen 3 straten value uit gaat halen. Maar met dit soort handen wil je natuurlijk ook niet broke gaan tegen een betere hand, dat zou nergens op slaan.

Dus ja... die turn kun je het beste check/call spelen en daarna de river evalueren. Jouw call op de turn komt dan ook al dusdanig sterk over dat je tegenstander op de river met relatief veel handen behind zal checken. Daarmee heb je de pot laag gehouden en riskeer je niet je toernooileven, iets dat je wel doet door op die turn te check/shoven.

Probeer écht die twee basis vragen continu aan jezelf te stellen wanneer je je in bepaalde situaties afvraagt of je wel of niet moet betten.

En ja iemand kan op de river improven, maar die kans is altijd vrij klein met nog maar één kaart te gaan. Je moet het betten om protectie zeker op dit soort boards niet gaan overdrijven.
    Nogmaals.... je bet voor value uit slechtere handen óf je bet om betere handen te laten folden. Als beide niet lukt is een check bijna altijd de juiste oplossing!
  • Roel vt
    1
    Ik schrijf ze groot op en hang ze boven mijn computer
  • Don Roberto
    31
    Kijk, dat is mooi! :grin:
    Na een tijdje kun je ze dromen :wink:
  • Stijn Augustinus
    13
    Ik heb persoonlijk te weinig info om wat zinnigs te zeggen over de 2 handen. Omdat het een FT is met 4 man heb je natuurlijk payjumps, die zijn super belangrijk, en stacksizes van alle spelers. Zonder deze info is het moeilijk om de handen te analyseren. Ook is het noodzakelijk om de blinds te vermelden. In hand #2 check je AQs in de BB? Of call je de SB? Is niet echt duidelijk. Voor de rest is er al genoeg gezegd door Roy & Robert.
  • Roel vt
    1
    Volgende keer schrijf ik het wat duidelijker. Nu ik t terug lees zie ik het ook dat t er onduidelijk staat. Ik checkte iig ik de bb (ik lees ook call)
  • Don Roberto
    31
    Online kun je handen altijd makkelijk terug kijken natuurlijk, maar live gaat dit wat moeilijker en dan moet je het ook nog onthouden. Wat ik live doe (zeker bij een langer toernooi) is nadat ik een moeilijke hand heb gehad deze direct in mijn mobiel zetten (bijvoorbeeld een hand later wanneer ik zelf niet in de hand zit). Dan heb ik de details in ieder geval goed opgeslagen, kan ik me daarna weer focussen op het toernooi en kan ik de hand na het toernooi met andere mensen bespreken.

Ook live zul je natuurlijk meerdere keyhanden in een toernooi tegen kunnen komen. Hoe meer je er gedetailleerd kan bespreken na afloop hoe meer je ervan kan leren. Good luck! :)
bold
italic
underline
strike
code
ulist
image
url
mention
reveal
youtube
tweet