• Roel vt
    1
    Zojuist 3e geworden bij een $16.50 buyin op pp
    Tijdens het spelen wat handen opgeschreven.
    Wat denken jullie?

1. sb 700- bb 1400
    Ik in sb (116805) raise naar 2940 met Qd 9c en alleen de bb callt (80600).
    Flop: 9d 2h 4s
    Ik bet 2800 en bb raist naar 7685. Ik call
    Turn 3s Hij bet 10111, ik call
    River 8c, hij bet 19421 in een 41322 pot.
    Ik call. Standaard? Of doen jullie het anders?

2. UTG raise 2.5x met 170000
    Ik AJo in btn call (93000)
    Is een call hier juist als je geen info hebt over de tegenstander
    Flop A K 2 rainbow, UTG check, ik check
    Turn Q hij bet 5000 in een 13600 pot.
    Hier maak ik toch een fout door te raisen of niet jongens naar 12109
    Vervolgens raist hij mij naar 34000,
    Ik besluit te folden.
    Door zo te spelen kreeg ik wel het gevoel dat zijn hand sterker was dan de mijne, maar denk dat een call op turn beter was, Wat zouden jullie anders gedaan hebben?

3.Ik vind QJs op de btn (88262) en open 2x naar 7000
    sb rshoves (176593) en de bb callt (70000).
    Moet ik hier callen of folden?
    Ik heb nog zo'n 11.5 bb over

4.sb 10000- bb 20000
    UTG raist (actief) naar 40000 met een 500000 chipstack
    Ik call in de bb met A4o (338000)
    Flop: 5 7 3 (suites even vergeten, maar geen flushdraws)
    Hij bet cbet 1/2 pot, wat ik heb gezien zijn standaard.`
    Ik besluit te callen omdat ik op 2 manieren een straight kan hitten en mogelijk nog voor lig.
    Omdat hij in positie zit oefent hij druk uit op de turn en ik moet folden.
    Wat doen jullie in deze situatie?

5. sb 12500- bb25000
    Ik in sb (560000) vind 97s
    Effective stack 307000
    Openshove?
    Ik vind van wel

6. Laatste hand heb ik 22 in bb met nog 6bb
    BTN minr met Q8o
    Ik ga allin en in deze situatie kan de bb niet meer folden preflop
    Geloof dat het stop & go heet, als ik zijn raise call en dan zelf allin ga op de flop.
    Zou een de opener dan nog kunnen folden als de flop bv AK3 komt, het hit zijn range harder dan de mijne, maar ik commit mezelf zoiezo.
    Of zitten we daarvoor net iets te dicht bij elkaar.
    Vanaf hoeveel bb is stop & go effectief en met wat voor handen?

Ben wederom benieuwd naar reacties!
  • Don Roberto
    31
    Zo, dat er zijn er meteen een hoop :p
    Wat nog veel makkelijker is online, is de handen gewoon copy/pasten uit je hand history. Volgens mij moet dat bij PartyPoker ook wel kunnen :)

Soms mis ik wel wat info over villains. Mag ik er vanuit gaan dat je in deze gevallen te weinig informatie had over villains?

In ieder geval, hier de feedback.

Hand 1
    Pre-flop moet echt veel groter SB vs BB... zeker bij deze nog diepe stacks. 3 tot 4x lijkt me veel meer van toepassing.
    Flop is goed gespeeld, ik ga daar bijna altijd bet/callen.
    Turn en river zijn super villain dependent vind ik, maar vs een unknown ga ik hier op de turn of river toch echt wel een fold vinden omdat je gewoon te vaak beat bent, en je na een fold nog een prima speelbare stack over houdt.

Hand 2
    Er zijn vaak wat meningsverschillen of je met dit soort handen vanuit dit soort posities moet 3betten of enkel moet flatten. Voor beide valt wat te zeggen. Zelf ben ik best fan van 3betten wanneer je op een tafel zit waar mensen super transparant terug spelen. Wanneer mensen bijvoorbeeld alleen AA & KK 4betten is het echt mega goed om zelf te 3betten omdat je na een eventuele 4bet echt een super easy fold hebt en na een call ook gewoon meteen AA & KK uit kan sluiten.
    Echter... op een wat hoger niveau kunnen villains met een veel weidere range 4betten (soms zelfs een zeer gepolariseerde range) en is enkel flatten met een prima hand als AJ fijner om daarmee in positie naar een flop te gaan.
    Kortom... ook deze pre-flop keuze is villain dependent.

Post-flop zou ik de flop wel klein betten na zijn check.
    Turn raisen is in mijn ogen echt een grote fout. Wat wil je hiermee bereiken? Je laat alle blufs folden en uit welke slechtere handen ga je value halen dan?
    Zoals laatst gezegd, over het algemeen bet (of raise) je om:
    1. Value te halen uit slechtere handen
    2. Betere handen te laten folden

In die context is een raise op de turn al vrij slecht.

Hand 3
    Wat zijn de blinds hier precies? Kun je deze nog even ophalen uit je history?
    Het is me eigenlijk totaal niet duidelijk.

Hand 4
    Pre-flop prima call en flop is ook een prima call want je krijgt gewoon odds én een A hitten zal af en toe ook goed zijn én je zal af en toe ook een gratis river kunnen zien.
    Turnactie hangt af van sizing villain of je nog goede odds krijgt. Daar kan ik nu niet goed over oordelen aangezien je de turnsizing niet vermeld. In ieder geval zal het vaak een fold zijn, ook omdat er nog maar één kaart komt en je uit positie zit.

Hand 5
    Vind ik ook super villain dependent, maar een prima shove wanneer je iemand links van je hebt zitten die veel te vaak fold. Een slimme/goede speler gaat daar echter redelijk licht afcallen omdat zo iemand ook wel begrijpt dat jij licht shoved. Vs zo iemand zou ik gewoon inlimpen. Kost een halve blind en je gaat af en toe een flop zien. Dus enkel shoven tegen iemand die overfold! Je moet hier echt in kunnen schatten hoeveel fold equity je verwacht.

Hand 6
    Maak het niet moeilijker dan het is. Muntjes gaan erin en het zal heel regelmatig een flip zijn, en dan duimen dat de run-out goed gezind is voor jou.
    Met 6BB is een Stop & Go bet/shove vrij zinloos en eigenlijk ben ik in heel veel denkbare situaties totaal geen fan van die move. Het is een move die ik in het moderne poker bijna nooit meer voorbij zie komen (althans, als call pre-flop en shove flop als lead bedoel ik dan), maar misschien hebben andere mensen hier leuke voorbeelden?

Thanks voor het delen van je handen :)
  • Stijn Augustinus
    13
    1. Q9o is 60bb effective een standaard limp-call <3.5x. Als je besluit te raisen, raise groter! 4x is de standaard 40-60bb. Jullie hebben allebei super veel chips, en minraisen heeft dus echt super weinig nut. Puur omdat hij 85% van de handen niet hoort weg te leggen omdat hij zo'n goede prijs krijgt om te callen. Er zit ongeveer 7.000 in de pot op de flop en jij bet 2.800, prima bet. Het board is super droog dus klein betten lijkt mij hier prima. Je wordt hier geraisd, best klein, en krijgt een goede prijs om te callen. Een raise van je tegenstander hier zegt super weinig. Hij rept hier 22, 44 & 42s als value, misschien 94s. Misschien heeft ie ook wel 92s & 94o, omdat jij pre flop dus alleen maar min-raist. Verder is 53 de enige draw op dit board. Tuurlijk kan villain pure air raisen omdat jij als IR hier weinig met dit board connect, dus dat is ook mogelijk. Standaard call imo. Ik vind hier op de turn, maar anders zeker op de river, wel een fold. Te weinig bluffs die hier raisen en dan doorzetten. Ook lijkt het me nodig om zo'n grote stack te behouden, en zou ik liever daar voor kiezen dan stack verliezen aan nota bene degene links van mij.

2. AJo standaard call BTN vs UTG 60bb effective. Flop kan je gerust betten, je krijgt genoeg calls van slechtere handen. Turn raise is zwaar onnodig. Er zijn geen slechtere handen die je callen op een rainbow board, en AJo op AK2Q is echt niet zo sterk. Ik zou hier altijd callen, raisen is gewoon je hand overplayen.

3. Blinds zijn niet duidelijk. Je zegt dat je 2x raist naar 7.000, dus de BB is 3.500. Maar dan hou je geen 11bb over. Onduidelijk.

4. Had ik precies hetzelfde gespeeld. Flop standaard call met de double gutter, turn standaard fold. Omdat je maar 12bb op de turn hebt, is een turn bet simpelweg te veel van je stack om te callen met 8 outs. Ook áls je zou hitten, is het moeilijk om value te krijgen omdat er of een one liner naar een 4 ligt, of super veel lage kaarten waar ik villain niet snel op zie callen.

5. 97s standaard shove voor 12bb. Tuurlijk callt villain af maar 97s performt nogsteeds prima tegen zijn calling range. 12bb effective hoor je de bottom +- 12% van je range te limpen, en 97s is daar simpelweg te goed voor. Handen die je hier hoort te limpen zijn bijvoorbeeld 74s, 64s, T5s, T4s, 95s, 85s, J2s.

6. Stop & go's zijn imo nooit goed, en hebben weinig nut. Al heb ik me hier ook nooit in verdiept. Gewoon pre-flop jammen, hopen op een flip en geen pocket pair.
  • Roel vt
    1
    Wow thanks voor de uitgebreide reacties!

- Ik neem mee naar de volgende ronde dat de preflop sizings groter moeten. In veel toernooien zie ik echt bijna iedereen 2 tot 2.5x raisen, af en toe 3x en zelden 4x.
    Even voor mijn beeldvorming: 4x = de standaard tussen 40-60 bb. Geldt dit dan ook voor 60+
    Wat is de sizing tussen 20-40 bb? 2.5 - 3x?
    En tussen 10-20bb? Is dit dan 2x?

Bij hand 1: Ik snap helemaal jullie uitleg, waarschijnlijk ook echt het verstandigst en moet ik er voor kiezen mijn chipstack te behouden. Maar door op de turn te folden wordt ik dan niet te makkelijk te expoiten? Tijdens het spelen van deze hand had ik eigenlijk de minste twijfel en dacht ik juist aan die regel van jullie (waar ik de vorige keer mijn hand verkeerd speelde door te cr, besloot ik hem nu te laten betten) Zeker weten dat ik voorlig doe ik niet omdat het ook een marginale hand is, maar had sterk het gevoel dat ik de pot zou winnen.

Bij hand 2: Dat waren ook mijn gedachten, maar te laat.

Hand 3: Idd geen 11.5 bb. Verkeerd geteld. Blinds idd 1750-3500. Ik minr en sb shuift en bb callt.
    Ik hou nog zo'n 21 bb over

Hand 4: Turnsizing was opnieuw 1/2 pot .

Hand 5: Dacht ik ook dat 97s goed performt.
    Stijn je zegt dat de bottom 12% gelimpt wordt, Good to know, want ik limp bv wel de 85s, maar de andere fold ik gewoon. Als ik me afvraag waarom weet ik dat niet. Ze horen in dezelfde range dus moeten dus ook op dezelfde manier gespeeld worden?

ik denk dat ik wel weet welke handen ik moet openshoven hier.
    Maar wat als ik in de bb met nog 8bb ipv 12 zou zitten wat is dan mijn calling range? Uiteraard afhankelijk van de sb, maar ervan uitgaan dat hij niet super tight is. Bij 12 zou ik zelf 55+ J10s, Qjs, KJs, A10o+ callen. Dit heb ik ook nog niet helemaal helder denk ik
  • antjepetra
    2
    Leuke handen Roel en nuttige antwoorden..

Hand 1 had ik ook groter geopend, maar ik denk dat ik ook de hand zo gespeeld had, nu ik de uitleg zie van Stijn over grootte stack en weinig bluffs en van Robert over Villian afhankelijk is het weer even een reminder om altijd bewust te zijn van alle factoren die meespelen.

Hand 2 Villian afhankelijk, maar waarschijnlijk had ik een 3bet gedaan. aan de andere kant is het misschien niet slim om tegen een UTG raise te 3 betten...

Hand 3 Fold

Hand 4 idem gespeeld

Hand 5 had ik gefold denk ik, na de fold zit ik weer op de button en er komen betere spots om te schuiven...????

hand 6 Pre all in

Niet dat mijn informatie zo waardevol is ;-) maar vind het leuk om mee te lezen en te bedenken wat zou ik hebben gedaan. Wat je dan on line weer tegen hebt is het tijdslimiet, en dan maak je misschien soms toch een overhaaste beslissing. of foutieve beslissing.
    Leuke handen en antwoorden.....Thanks
  • Stijn Augustinus
    13
    @Roel vt
    1. 4x raisen geldt alleen bij raisen vanaf de SB bij 40bb+. En dat is alleen als je besluit te raisen. 30-40bb 3.8x, 20-30bb 3x. Je kan ervoor kiezen om een raise only strategy te hanteren vanuit de SB, maar een mixed strategy is gebruikelijker. 10-20bb is vooral push/fold vanuit de SB. pg0ad3oui21g2l1j.png
    Hier bijvoorbeeld de openraise strategy vanuit de SB 100bb diep.

3. Dit is sowieso een fold. Door de overcall van de BB sta je hier sowieso achter, al is het ook een fold als de BB fold. 21bb is genoeg speelruimte.

5. Dit somt mooi al je vragen op over 10-15bb SB vs BB.
    xgb6yns3ncg8d3ik.png

Om te weten wat je moet schuiven en mag callen zou ik de app 'Snapshove' gebruiken op je telefoon.
  • Don Roberto
    31
    Wat Stijn nu post zijn de standaarden en het is goed om van daaruit te werken en die standaarden aan te houden.

Naarmate je wat meer grip op het spel krijgt kun je tegen sommige villains of in sommige velden je sizings iets aan passen.

Tegen vissen die bijvoorbeeld teveel folden wil je bijvoorbeeld een iets lagere sizing hanteren, omdat ze dus al vaak folden en omdat je post-flop (als je post-flop komt natuurlijk) vaak een edge zal hebben.

Tegen spelers die duidelijk beter zijn dan jij is het soms raadzaam grotere sizings te hanteren (met name pre-flop). Hiermee geef je villains in veel situaties minder goede odds en voorkom je post-flop battles, battles waar een betere villain een edge zal hebben op jou.

Een heel mooi voorbeeld is de MCOP Main Event finale van vorig jaar die Alberto Stegeman won. Alhoewel Stegeman een absolute baas is, was zijn tegenstander Heads-Up super ervaren en goed, en wellicht nog beter dan Stegeman. Wat Stegeman heel goed deed is zijn sizings opblazen zodat zijn tegenstander niet in zijn spel kon komen.

Nu dwaal ik een beetje af met bovenstaande voorbeeld, maar het is goed om de basis te leren.
    Welke openraise sizings gebruik je bijvoorbeeld van EP, MP en LP in 9-handed toernooien wanneer je bijvoorbeeld effectief met allemaal 30BB, 50BB, 100BB en 200BB zit? Misschien ook interessant daar eens naar te kijken.

Zodra je die basis op orde hebt kun je eventueel in sommige situaties er een beetje van afwijken op basis van je type tegenstanders en je eigen niveau t.o.v. die tegenstanders.

Heel veel is Villain afhankelijk, maar begin en ga uit van de basis ;)
  • Roel vt
    1
    Geweldig Stijn!
    Hier heb ik veel aan, ga ze vanavond eens bekijken.
  • Henk
    1
    @Stijn Augustinus zijn die ranges afkomstig van RYE?
bold
italic
underline
strike
code
ulist
image
url
mention
reveal
youtube
tweet