• Don Roberto
    31
    Gister speelde ik de €50,- Comet (9-handed freeze-out) en kwam ik in een aantal interessante spots terecht die ik graag met jullie wil delen.
    Wat ik vaak nog steeds lastig vindt is of we in bepaalde spots de river wel/niet moeten betten en welke sizing we in dat geval moeten hanteren.

Hieronder de handjes en alvast bedankt voor jullie feedback! :)

Hand 1:
    Blinds 100-200. Ante 25.
    Hero (32.012) in de Big Blind met 54s. Villain UTG met 13.224. Villain speelt vrij straight forward.
    Villain raist naar 600. Hero callt.
    Flop: 858r.
    Hero checkt. Villain bet 750. Hero callt.
    Turn: 4.
    Hero checkt. Villain checkt.
    River: 4.
    Hero bet 1.000. Villain callt met A5s.

Ik zette Villain hier vaak op 2 overcards en wilde het daarom niet te duur maken. Is mijn riverbet te klein?

Hand 2:
    Blinds 200-400. Ante 50. We zitten enkele plekken voor het geld.
    Hero (29743) in de Small Blind met A9s.
    Cut-off (20.043) opent naar 800. Deze speler opent veel en fold vaak op 3bets.
    Button (37.945) flat.
    Hero 3bet naar 3.750.
    Cut-off fold en Button flat.
    Flop: 32A met 2 diamonds (niet mijn suit).
    Ik bet 4.550 en Villain fold.

Twijfel heel erg of dit een spot is waar ik vanaf de flop in een check/call modus moet gaan met mijn relatief zwakkere A. Op wat drogere boards had ik het zeker gedaan maar met twee diamonds en een wheel-achtig board wilde ik hier toch gewoon betten. Goede of verkeerde gedachte?

Hand 3:
    Blinds 300-600. Ante 75. We zitten nog steeds enkele plekken voor het geld.
    Hero (37.313) in de Big Blind met QTo. Villain vanuit de HJ met 16.731. Villain speelt tot nu toe redelijk normaal maar opent wel altijd groot áls ze opent.
    Villain raist naar 1.800. Hero callt.
    Flop: 5Q8r.
    Hero checkt en Villain checkt.
    Turn: 2.
    Hero bet 1.500 en Villain callt.
    River: J.
    Hero checkt en Villain checkt behind met ATo.

River moeten betten? Omdat Villain hier niet c-bette zette ik haar vaak op ofwel helemaal niets óf op een enorme monster die ze wil slowplayen. Ik kon niet veel handen bedenken waarmee ze de river ging callen en wilde haar ook de kans geven om te bluffen zodat ik zelf een vrij makkelijke check/call heb. Verkeerde gedachte hier of prima?

Hand 4:
    Blinds 350-700. Ante 85. Nog steeds een paar mensen moeten eruit voor het geld.
    Hero (41.703) of de Big Blind met A6o. Villain vanuit de HJ met 19.992. Villain speelt straight forward.
    Villain raist naar 1.400. Hero callt.
    Flop: J65r.
    Hero checkt. Villain bet 1.400. Hero callt.
    Turn: 6.
    Hero checkt, Villain checkt.
    River: 5.
    Hero bet 4.200. Villain tankt hele timebank leeg en fold dan.

Ik denk dat ik hier te groot ben gegaan. Echter had ik mijn blufs misschien ook wel groter dan een halve pot gemaakt. Hoe vaak zal Villain hier met A-x afcallen?
    Lastig... ik denk echt een fout van mijn kant en ik was hier wat hebberig ingesteld.

Hand 5:
    Blinds 400-800. Ante 100. Er moeten nog twee mensen uit voor het geld en de FT (9 mensen ITM).
    Hero (39.908) vanuit MP met AKo. Villain is de dame van hand 3 en heeft 63.940 in de Big Blind.
    Hero raist naar 1.600. Villain callt.
    Flop: TA8 met twee harten (heb zelf geen harten).
    Villain donkbet 2.150. Hero callt.
    Turn: 4.
    Villain checkt. Hero checkt.
    River: 6.
    Villain checkt. Hero bet 2.000. Villain callt met A2o.

Wilde eigenlijk 3.000 maken, was wat angstig en klikte meteen naar 2.000. Ik wil hier wel altijd gewoon voor value gaan maar wil hier na een eventuele raise ook gewoon gaan callen.
    Ik vond die donkbet ook lastig in te schatten eigenlijk. Middle pair? Flushdraw? Of dus een A blijkbaar. Maar denk dat jullie het met me eens kunnen zijn dat ik hier iets groter had kunnen gaan.
  • Stijn Augustinus
    13
    @Don Roberto

1. Prima bet. Je wil hier niet veel groter gaan, tuurlijk checkt villain wat overpairs terug op de turn voor pot control maar het is ook een prima runout om voor hem A hoog te callen. En als je dat wil targeten is 33% pot prima.
    2. Standaard 3-bet, goede sizing. Dit lijkt mij een goede flop om op te downbetten, of in ieder geval een kleine sizing te hanteren. Dus in plaats van 50% pot zou ik hier +- 33% pot betten. Op A hoog boards na je 3-bet wil je sowieso veel betten en weinig check callen. Jij bent hier de aggressor, jij hebt meeste Ax. Tuurlijk heb je ook TT-KK, maar overall zijn A hoog boards gewoon goed om als 3-better te betten.
    3. River play maakt niet zoveel uit. Tuurlijk kan je hier makkelijk voor value gaan, je hebt hier immers gewoon vaak de beste hand. Sizing maakt hier ook niet zoveel uit, zo lang je maar balanced. Het is ook een makkelijke check call hand als je A hoog wil laten bluffen, maar ik denk niet dat A hoog bluft op deze runout na een turn call. Die callen vaak turn omdat ze denken dat ze goed zitten, niet om op de river te bluffen. Ook kleine paartjes zullen hier hun showndown pakken, maar die hebben ook genoeg showdown value. Als villain hier ooit AJ heeft kan die wel value betten, maar die callt ook een bet. Denk dat betten hier beter is, al zal het niet zo veel uitmaken zolang je het maar balenced.
    4. Standaard play. River 66% is prima, je kan hier best nog wel groter gaan. Je noemt Ax afcallen een mogelijkheid maar die zie ik villain hier nooit op callen. Je target hier Jx, 88-TT & overpairs. Allen moeten die op deze runout 66% callen. Het is wel interessant om hier de turn te leaden als de bottom/middle card pairt, zolang je dat ook maar doet met 87, 5x, Jx, 43 & 74s.
    5. Donkleads zijn gewoon nooit monsters dus ik had flop geraisd voor value. Je kan hier TT, 88, AT, AA wel callen voor deceptie maar AK heeft ook wat protectie nodig vs straight en flush draws, die op dit board heel erg aanwezig zijn. Als villain dan turn checkt, zou ik ook absoluut voor value betten, standaard sizing, 30-60%. Op verschillende rivers kan je dan behind checken, maar omdat deze vrouw graag callt met matige handen zoals in hand 3, zou ik hier ook weer voor value gaan. Als je turn terugcheckt en zo'n brick river komt, absoluut voor value gaan! Nu bet je 2.000 in +- 9.000 en dat is echt veel te klein. Gebrickte flush/straight draws betalen je sowieso niet, dus je target hier gewoon Ax die de flop betten, of ThXh/8hXh ligt eraan welke harten er lagen. Misschien betaalt A2o je niet op de manier zoals ik hem zou spelen, maar je krijgt zoveel value van draws, hogere Ax en pair + flushdraws. Het slaat nergens op om klein te betten om dan een raise te kunnen callen. Zelfs al villain hier besluit te raisen naar 6.000/7.000 denk ik niet dat we vaak goed zitten met top top. Je moet niet bang zijn om voor value te gaan als je een eventuele raise/jam niet zou willen callen, zo werkt het imo niet.

Leuke handjes :)
  • Don Roberto
    31
    Thanks voor je feedback Stijn, kan ik zeker wat mee. In hoeverre moeten we mee laten spelen dat bij hand 5 het geld bijna bereikt is en wij een zeer gezonde stack hebben? Flop meteen raisen “voelt eng” omdat we bijna ITM zitten. Riverbet was idd way to small. Nogmaals dank voor je waardevolle feedback!
  • Stijn Augustinus
    13
    @Don Roberto Ja je zou m daarom iets voorzichtiger kunnen spelen en flop callen. Dan nog is turn wel een mandatory bet en moet de river een stuk groter.
  • PokerZuid
    2
    Ik kies 1 handje, de eerste.
    Ik denk dat hij een paartje op de turn hier vaak checkt omdat hij bang voor een 8 kan zijn. Als je deze target en zijn 5en kan je volgens mij groter gaan. Nadeel is dat hij een 8 kan doorchecken en na een raise van zijn kant op de river moet je folden en dan verlies je meer. Maar echt veel 8en heeft hij niet in zijn openingsrange denk ik.
    Belangrijke vraag is of hij met een a callt. Waar zet hij jou op? Wat call jij op de flop dat hij beat heeft op de river of split met a hoog? Niet veel lijkt mij. 67 komt binnen met de 4. Al jouw 5en of jouw paartjes verliest hij van. Misschien call je de flop met iets van a6 of a7 voor showdownvalue en een onwaarschijnlijjke straatkans.. Daartegen heeft hij met een a splitpot, de rest verliest.
    Daarom zou ik zn. paartjes en (misschien)5en targeten en pot betten.
  • antjepetra
    2
    Hand 4.
    Het is wel interessant om hier de turn te leaden als de bottom/middle card pairt, zolang je dat ook maar doet met 87, 5x, Jx, 43 & 74s.

Waarom is dat? Ik zie dit vaker voorbij komen als er hand worden besproken. is dit omdat je anders te voorspelbaar wordt..??
    Maar is dit van toepassing als je niet vaak bij de zelfde villians aan tafel zit?
  • Don Roberto
    31
    Ik nodig je uit om (zodra je tijd hebt) ook te reageren op de andere handen. Altijd leuk om verschillende inzichten te lezen.

Wat betreft hand 1. Een potbet lijkt me wel heel veel van het goede. Er zijn dan best veel handen (die nu gaan callen) die dan veel eerder de muck in gaan. Het is wel echt een gortdroog board natuurlijk.
  • Don Roberto
    31
    Dit vind ik een terechte opmerking van Antje.

De reactie van Stijn begrijp ik volkomen, je wil namelijk altijd balancen zodat je onvoorspelbaar blijft. Echter, wanneer je totaal geen historie met elkaar hebt en elkaar in de toekomst ook niet meer aan tafel tegen gaat komen vraag ik me wel altijd oprecht af in hoeverre dat balancen nou zo belangrijk is in dit soort (vrij specifieke) spots.
    We spelen hier op een site zonder HUDs waar mensen ook nog eens vijf keer per dag hun screenname kunnen veranderen. De volgende keren heeft men dus geen specifieke info over hoe ik deze spot met bepaalde handen aanpak. Die historie woedt simpelweg niet opgebouwd.

Dezelfde reactie kreeg ik een keer n.a.v. een play in een €875,- MCOP event. Dat zijn echt toernooien die ik hoogstens twee tot drie keer per jaar speel en de mensen die ik daar aan tafel tegenkom zal ik waarschijnlijk daarna in geen 10 jaar meer tegenkomen. Ik vraag me in dat soort specifieke situaties dan echt af hoeveel waarde we moeten hechten aan balancen in dit soort zeer specifieke spots.

Een situatie waarin je wél veel wil balancen in dit soort spots is wanneer je vaak met dezelfde mensen aan tafel zit en/of mensen bijvoorbeeld een HUD gebruiken.
    Beide is hierboven echter niet het geval.
  • PokerZuid
    2
    Balance is niet alleen om onvoorspelbaar te zijn naar bekende tegenstanders. Dit is ook belangrijk tegen onbekenden, jij weet niet of ze teveel folden of callen. Dit maakt het juist belangrijk om een optimale gebalanceerde strategie te hebben, wat voor fout ze ook maken, jij profiteert ervan.
    Pas als je weet welke fout een tegenstander geneigd is te maken kun je exploitive spelen. Dit is dan altijd goed om dan te doen, als iemand teveel callt, meer valuebetten etc.
    Heb deze wijsheid niet van mezelf maar heb het ebook "play optimal poker" van andrew brocos gekocht, leuk/ goed geschreven, aanrader.
  • Don Roberto
    31
    Maar waarom zou je hier op de turn dan de lead over willen nemen? Je ontneemt Villain dan ook de kans om veel blufs/gemiste boards door te laten zetten. Je wil toch juist dat Villain hier door gaat betten lijkt mij en zelfs na een check pakken we regelmatig nog een straat value op de river.

Lead overnemen is eigenlijk sowieso iets wat heel zelden doe (misschien doe ik het ook wel te weinig hoor). Als ik het al doe is het eigenlijk vaak met draws tegen mensen waarvan ik weet dat ze vaak folden wanneer je de lead overneemt. Maar eigenlijk neem ik nooit zomaar de lead over met een value hand. Vaak blijf ik met een value hand ofwel in de check/call modus zitten ofwel ik ga op de turn bijvoorbeeld naar een check/raise modus.

Grappig detail: tijdens de 550Deepstack @Rotterdam Series in april deed ik het tegen Marcel Vonk in een pot waar ik na de turn de lead overnam met bottom pair + flushdraw. Marcel folde op mijn lead en zei toen ook nog "rare play" (wat ik sowieso niet snap, als hij dat al vindt zou ik het niet hardop uitspreken... maargoed, dat terzijde).

Ik ben dan ook oprecht benieuwd naar hoe vaak mensen deze move maken en in wat voor soort situaties. Wellicht is het een nieuw topic waard.
  • Stijn Augustinus
    13
    Turn leaden vanuit de blinds op een bottom/middle card board pair is interessant om te doen omdat dit vaak turns zijn die teruggecheckt worden. Ja je ontneemt eventuele bluffs maar als je dit doet met een straight draw en villain fold A hoog is dit juist goed. Board pairing turns zijn ook turns die over het algemeen minder gebluft worden, het hit de calling range vanuit de blinds en bijvoorbeeld A hoog heeft meer showdown value. Zo voorkom je bijvoorbeeld dat als jij een straight draw mist en 2x check callt, je de river waarschijnlijk heel vaak opgeeft met 0 showdown value. Als je de turn lead met een straight draw en mist, kan je eventueel de river leaden zonder dat dit heel vreemd overkomt. Interessant spelletje dat poker :starstruck:
  • Roel vt
    1
    Ha Robert,

1: Zou ik hetzelfde gespeeld hebben

2. Zou ik meeste keer een cbet maken, maar dan eerder 1/3 pot. Ik weet niet of ik goed gerekend heb maar jij bet hier eerder 60-70%. Dit lijkt dan voor protectie van de A. Jij hebt agressie getoond voor de flop door te 3betten en nu hit je een A op de flop met een niet super sterke kicker. Ik denk dat 30% je in de meeste gevallen meer oplevert. Soms check ik ook en dan zie ik dat best wel wat tegenstanders de pot willen oppakken door 2 straten te betten. Je weet dan alleen niet waar je staat.

3. zou ik zeker een klein value betje maken. Mogelijk dat ze A hoog nog callt. Raist ze dan heb je een makkelijke fold

4. Wat Stijn zegt :) Nou ik vind het best een sterk spel als je je trips op de turn donkt. Ik probeer dit ook vaker in mijn spel te passen. Het viel me namelijk op als opponent dit bij mij doet ik me altijd afvroeg wat ze hadden (en ze eigenlijk nooit trips gaf, maar wist ook niet goed wat wel) en daardoor callde ik altijd licht af en kreeg ie max value. Heel sterk dus om zo te spelen.

Hierbij denk ik aan een andere lijn die me ook altijd teveel kost: Ik ben de agressor na een 3bet met bv AQs en de flop komt A 10 9, Ik zie dan zo af en toe een tegenstander de flop donken met 2 pair 10 en 9. Wat vinden jullie hiervan trouwens?
  • Don Roberto
    31
    Hand twee was een precies 1/2 potbet op de flop. Ik verwacht hier en daar nog wel wat calls van mindere handen.
    We gaan hier echter niet voor "informatie" betten. Enkel betten voor info is eigenlijk nooit goed :)

Interessant om eens (voor mezelf) na te denken over een bepaalde range handen om op sommige spots turns de lead over te pakken. Ik ben met jullie eens dat dat op de lange termijn wat meer op kan gaan leveren.

Als antwoord op je laatste vraag. Meestal hebben donkbetters geen geweldige hand. Vrij regelmatig zie ik het donkbetters doen met bijvoorbeeld een draw, middle-pair of een combinatie ervan.
    Een enkele keer zie ik het ook wel voorbij komen met bijvoorbeeld two pair of een set.
    Het hangt er vaak een beetje vanaf in welke fase van het toernooi we zitten (en hoe mijn stack is t.o.v. andere stacks in het toernooi én wat de stack van Villain is) hoe ik reageer op een donkbet.

Over het algemeen is donkbetten echt heel erg slecht. Ik zal nooit vergeten dat ik in een relatief duur live toernooi zat en ik iemand had ge3bet met pocket 99. Na een AKT flop donkbet Villain waarna ik een easy fold heb..... en daarna laat Villain ook nog met trots zien dat ie een A had. Ik kon mijn lach bijna niet inhouden. Insane slecht.
bold
italic
underline
strike
code
ulist
image
url
mention
reveal
youtube
tweet