• Don Roberto
    31
    Deze hand van gister komt uit de €10,- Sputnik (9-handed Unl. Rebuys + Add-on).
    De rebuy fase is net voorbij en we komen terecht in de volgende spot.

Blinds 200-400. Ante 50. 6 spelers aan deze tafel. Geen info.
    UTG+1 speelt 11.830
    Button speelt 13.061
    Hero zit op de BB en speelt 20.837

UTG+1 opent naar 800.
    Button callt.
    Hero callt met Th9h.

Flop: 2sTs7d. Pot: 2.900
    Hero checkt
    UTG+1 checkt
    Button bet 1.450
    Hero callt
    UTG+1 fold

Turn: 6h. Pot: 5.800
    Hero checkt
    Button bet 2.900 (7.911 behind)
    Hero shoved
    Button tankt hele timebank leeg en callt dan met 8s7s (en river is een 8 wat mooi is voor Hero).

Mijn gedachten bij deze hand:
    Pre-flop is natuurlijk standaard, geen uitleg nodig.

Op de flop hitten we (een zwakke) top pair. Een raise lijkt hier echt nog niet aan de orde... en het niet c-betten van UTG+1 schat ik in als ofwel een zwakke play waar hij de flop mist en meteen op gaat geven, ofwel een slowplay move waar hij bijvoorbeeld iets als een Set of AA wil check/jammen.
    Ik wil hier natuurlijk nooit gaan raisen en dan van UTG+1 een nieuwe raise om mijn oren krijgen.
    En na een call verwacht ik dat UTG+1 hier gewoon heel vaak (eerlijk) gaat folden met een hand die de flop gemist heeft.

Dan die turn, waar het eigenlijk om gaat. Ik denk dat Villain hier (bijna) nooit overpairs heeft, want JJ+ komt pre-flop al in actie lijkt me en zal daar praktisch altijd 3betten.
    Ook zit 98 niet vaak in de range van Button, want die gaat (lijkt mij) geen 98o flatten daar, dat slaat nergens op bij deze stacks. 98s kan natuurlijk wel, maar ik ben juist degene die veel vaker 98 in zijn range heeft.

Ik denk dat ik hier vaak genoeg goed zit met top pair... te vaak om te folden, alleen onze hand is dusdanig zwak dat we in mijn ogen gewoon echt protectie nodig hebben. Want als we callen... willen we dan echt veel rivers gaan check/callen of nog gaan check/folden? Dat voelt ook niet als een chill plan.
    Mijn gedachte was dus... oké... ik zit vaak genoeg goed maar tot hier en niet verder, alles naar het midden en als Villain hier fold vind ik het niet eens zo erg.

Ik denk zelfs dat er Villains gaan zijn die hier bijvoorbeeld een sterkere T nog gaan folden (met name in de Sputnik overfolden mensen nog vrij vaak) maar dat er ook lossere Villains zijn die hier met een mindere hand / combo draw gaan afstacken (wat uiteindelijk ook gebeurd).

De hand heb ik ook voorgelegd aan Mark Roovers en een andere online pro. Ergens voelt het niet helemaal chill om een zwakke top pair zo hard te spelen, maar aan de andere kant moeten we gewoon maximaal protecten lijkt me... zeker als we kijken naar hoe groot deze pot is geworden en het belang van het binnenhalen van deze pot.

ICM speelde overigens totaal nog geen rol, er moesten er nog best een aantal uit voor het geld.

Ben benieuwd naar de reacties en zal de reacties van Mark en de andere pro ook posten zodra ik die heb. Al met al denk ik dat dit een super interessant handje is waar de meningen misschien wel eens uiteen kunnen lopen! :)
  • Stijn Augustinus
    13
    Standaard play vanwege SPR. Zo rep je ook genoeg (combo)draws, naast top pairs, two pair & sets.
  • Don Roberto
    31
    Hoi Stijn, ik begrijp je reactie, maar ik denk dat veel lezers die op pokeren.nl komen en nog niet zo ver zijn met poker begrippen als "SPR" nog niet begrijpen. Wellicht kun je het daarom toelichten op een manier dat alle lezers het begrijpen en er iets van leren :)

Overigens vindt niet iedereen deze play standaard. Alhoewel de meeste spelers vóór de check/jam zijn hier (vanwege dus SPR en Equity Denial) heb ik ook een aantal comments gehad van mensen die hier turn enkel willen callen... om dan bijvoorbeeld bij een derde schoppen zelf te lead jammen als bluf.
    Niet dat ik het daarmee eens ben, ik sta zelf achter mijn play (zeker na comments van live pro's).... maar ik merk wel dat er verschillende meningen zijn over de hand en de hand daarmee zeker niet onder "standaard" valt.

Terugkomend op equity denial... bepaalde combo draws (waar villain er ook eentje van had) wilde ik ook gewoon een vervelende prijs geven en of villain dan fold of callt is beide vrij prima voor me.
    Daarom vraag ik me ook af waarom sommige onliners die ik sprak zo tegen de check/jam waren.
  • Roel vt
    1
    ik zou m hetzelfde gespeeld hebben. Ben ook wel benieuwd wat een andere gedachten kan zijn dan: ik zit vaak goed, tot hier en niet verder.
  • Don Roberto
    31
    Mark gaf aan dat dit een heel mooi voorbeeld is van equity denial, en een ideale spot om hier top pair zo te spelen. Kijkend naar wat er al in de pot ligt en de stack die Villain behind heeft wil je hem gewoon een vervelende prijs geven voor handen die mij op dit moment nog niet beaten. Hier zitten redelijk veel flush en/of straight draws en/of pair + draws bij.
    En natuurlijk ben je soms wel beat, maar je wil hier ook niet callen en dan river check/fold spelen. Maar hier turn callen en river check/call spelen is ook gewoon niet goed.

Mark gaf wel aan dat een dergelijke play bij diepere stacks niet meer goed is, gezien de verhouding tussen het risico dat je neemt en de beloning die de play op kan leveren.

Daarna heb ik de hand nog voorgelegd aan Ruurd Nauta, en Ruurd gaf aan (zeker wanneer we geen specifieke info over Villain hebben) de hand net zo te spelen, om feitelijke dezelfde redenen.

Ik verbaas me eigenlijk over een online pro (Robin Nederstigt) die ik sprak, want die gaf aan altijd de voorkeur te geven aan de turn hier enkel te callen.
    Robin gaf ook aan dat Villains turnbet insane slecht is, maar hier was Mark het bijvoorbeeld niet mee eens omdat het met zoveel gigantische hoeveelheid shitload aan outs het gewoon goed is om daar door te blijven betten als Villain zijnde.

Tot slot gaf Roy (onze forumbeheerder) ook aan hier fan te zijn van de check/jam op de turn.
  • Don Roberto
    31
    Het is echt zo een situatie waarin je weet dat je hand net iets vaker wél goed dan niet goed is, maar je hand wel behoorlijk kwetsbaar is en heel veel rivers gewoon spuuglelijk gaan zijn. Als je qua stacks heel diep zit wil je je top pair dan zeker niet overspelen, maar in deze hand is de effective stack dusdanig laag dat de turn gewoon het moment is om die trekker over te halen.
    Als Villain hier had gefold had ik het ook helemaal prima gevonden. In verhouding hadden we dan alsnog een behoorlijke pot gepakt.

Nu stackt ie af met even uit mijn hoofd iets van 30% equity en betaald ie daarvoor een slechte prijs (en natuurlijk wel fijn dat ik zijn outs ontwijk maar het gaat om de actie an sich).

Stel we callen wél de turn ipv te schuiven, dan gaan we ook heel vaak met de beste hand check-check spelen op de river en haal ik geen extra value meer uit mijn hand.
    De move is niet alleen uit protectie, maar levert in sommige gevallen (zoals nu) ook gewoon veel meer value op.
bold
italic
underline
strike
code
ulist
image
url
mention
reveal
youtube
tweet