• Don Roberto
    31
    Hallo allemaal,
    Ik ben erg enthousiast over de nieuwe kennisbank op Pokeren.nl.
    Een onderdeel dat in mijn ogen nog mist en waar uberhaupt veel te weinig aandacht naar uit gaat is discipline. En met discipline bedoel ik niet alleen een belangrijk element zoals bankrollmanagement, maar ook dingen als niet tilt raken, niet teveel tafels spelen, niet belachelijk late enteren en gezond en uitgerust aan een toernooi beginnen.
    Hieronder som ik een aantal dingen op die in mijn ogen heel belangrijk zijn en veel invloed hebben op je uiteindelijke bankroll.

Tilten:
    Tilten vind je terug in meerdere vormen. Zo zijn er spelers die tijdens een toernooi of cashgame van slag kunnen raken na het verliezen van een grote hand, en daarna bij lange na niet meer hun A-game halen.
    Maar er zijn ook veel spelers in mijn omgeving die na een lelijke bust uit frustratie 5 extra tafels (vaak ook nog op een veel te hoge limiet) opstarten om hun verlies zo snel mogelijk goed proberen te maken.
    Dit soort dingen hebben op de lange termijn niet alleen een hele negatieve invloed op je bankroll en motivatie, maar kunnen zelfs heel gevaarlijk zijn en ervoor zorgen dat je misschien wel meer geld gaat verliezen dan je aan zou kunnen.

Heb je de discipline om een heel toernooi door gefocust te blijven en je A-game te spelen... ongeacht wat er gebeurd?
    Lukt het je om altijd de computer uit te zetten nadat je gebust bent in een toernooi?
    Deze dingen zijn super belangrijk in mijn ogen.

Wat voor mij persoonlijk goed werkt is om doelen te stellen tijdens een toernooi. Deze doelen bestaan niet uit het behalen van een bepaalde geldprijs, maar wat ik mezelf als doel stel is om elke hand serieus te benaderen en zo min mogelijk fouten te maken. Hierdoor behoud ik makkelijker focus en staat mijn spel boven het resultaat. Soms kan ik met een zwaarbevochten mincash meer tevreden zijn dan bijvoorbeeld een toernooi waar ik met veel geluk 3e wordt ondanks het maken van een aantal fouten.

Multitabelen:
    We kennen natuurlijk allemaal de profs die 10 of 20 tafels naast elkaar hebben runnen.
    Echter moeten we wel zo eerlijk zijn dat 99% van ons spelers gewoon bestaat uit recreanten (de ene is wat verder gevorderd dan de ander maar er zijn nu eenmaal weinig profs onder ons).

Hoe meer tafels je tegelijk speelt, hoe meer focus er per tafel weg ebt. Je kan nu eenmaal minder op allerlei details gaan letten. En dat is niet erg wanneer je van het niveau Daniel Negreanu bent, maar dat zijn de meesten van ons nu eenmaal niet.
    Het idee achter multitabelen en daardoor meer volume maken is begrijpelijk, maar wanneer daardoor je spel aanzienlijk achteruit gaat is het misschien handig dit eens te heroverwegen.

Persoonlijk speel ik vaak twee toernooien tegelijk en soms als uitzondering drie toernooien tegelijk. Bij het spelen van twee tafels ontgaat me nog steeds geen enkel detail, en bij een derde tafel merk ik dat ik soms net een klein detail mis (3 tafels is voor mij dan het keerpunt). Ga ik naar 4 tafels, dan begin ik echt grotere verschillen te merken, dus dat doe ik simpelweg niet meer.

Mijn advies is dus om je niet blind te staren op het draaien van zoveel mogelijk volume, maar vooral erop te letten dat die tafels die je speelt, je deze ook met je beste spel speelt.

Late enteren:
    Dit heb ik persoonlijk nooit begrepen. En dan heb ik het niet over instappen in level twee of drie want je achterstand is dan te verwaarlozen. Ik heb het over ontiegelijk veel mensen die ergens in level 12 instappen met 15 tot 20 blinden...... met een gigantische achterstand op de rest en een niet speelbare stack.
    Waarom??? denk ik dan altijd.
    Juist in de eerste paar levels van een toernooi zitten de meeste vissen er nog in en zit je lekker diep. In beide gevallen zou je met een edge dus heel veel value kunnen halen uit die beginfase.

Wat je vaak ziet is dat mensen hun laptop open gooien en zonder te kijken direct een paar toernooien opstarten. Doe dit niet!
    Speel bij voorkeur een toernooi helemaal vanaf het begin!

Speel liever niet boven je niveau:
    Tja... ik weet dat ik bekend sta als Unibet lover. Maar ik stel dan altijd de vraag: "waarom zou je niet tegen vissen willen spelen"?
    Er is werkelijk geen één site die het qua aanbod kan winnen van Pokerstars. Pokerstars is met afstand de beste site qua aanbod, maar heeft ook het hoogste niveau aan spelers. Als je speelt om je bankroll te boosten... waarom zoek je dan sterke spelers op? Probeer eens een site als 888Poker, Run It Once of Unibet waar het niveau vele malen lager ligt. Je wil toch winnen? Zoek dan die softe tafels op.
    Ik ken inmiddels meerdere mensen die Pokerstars ingeruild hebben voor een andere site en nu veel betere resultaten halen, omdat het niveau op andere sites lager is.
    Persoonlijk speel ik niet op Unibet omdat ik Unibet nou zo een geweldige pokersite vindt (want qua aanbod is het één van de minst goede sites)... maar ik speel er omdat het niveau lachwekkend laag is, en ik toch wel waarde hecht aan een goed gevulde bankroll die alsmaar groter wordt.

Nu moet ik wel toegeven dat ik live soms wél boven mijn niveau speel, omdat ik soms gewoon voor de kick mee wil doen aan een toernooi waar je een klapper kan maken. Maar juist daarom is het belangrijk dat ik online in velden speel die ik relatief makkelijk beat.

Begin uitgerust aan een toernooi en eet gezond:
    Wel eens aan een toernooi begonnen terwijl je de avond ervoor uit ging en helemaal ladderzat was?
    Ik zou het niet aan willen raden. Wanneer ik een groot toernooi ga spelen wil ik altijd voldoende slaap hebben gehad en let ik erop dat ik gezond eet. Op de dag van het toernooi wil ik namelijk fit en gefocust zijn.

Maar ook wanneer ik online toernooien speel van bijvoorbeeld bedragen als €25,- benader ik deze serieus en speel ik ze alleen wanneer ik me uitgerust genoeg voel.
    Het is zonde wanneer je niet je A-game kan halen doordat je te weinig slaap hebt gehad.

Weten jullie nog belangrijke dingen?
    Misschien ben ik een aantal belangrijke facetten vergeten, maar kunnen jullie dit aanvullen.
    Discipline wordt in mijn ogen echt onderschat in poker, maar speelt in mijn ogen misschien wel net zo een belangrijke rol als kennis/behendigheid en geluk.
  • Stijn Augustinus
    13
    Meditatie = key. Dat helpt mij persoonlijk erg. Ik luister altijd naar de Youtube video ‘10 minute guided meditation for focus’. Zeker aan te raden.
  • Roy
    24
    Ik moet alles nog even lezen en dan zal ik ook nog wel even uitgebreid reageren maar ik heb sinds 2 weken het pokerboek - Purposeful Practise for Poker. Is in Europa nog niet uit, maar Marc heeft hem tijdens de WSOP meegenomen van de uitgever waar we mee samenwerken.

We moeten er nog een review over schrijven, maar is wel interessant.

https://www.amazon.com/Purposeful-Practice-Poker-Approach-Studying/dp/1912862042
bold
italic
underline
strike
code
ulist
image
url
mention
reveal
youtube
tweet