• Don Roberto
    31
    Hallo pokeraars,

Van tijd tot tijd kom je een hand tegen waarvan je denkt; "wtf gebeurde hier nou man?!".
    Het kan een hand zijn die je zelf meemaakte aan tafel of een hand die je bijvoorbeeld zag tijdens de live stream van een toernooi.
    Maar vaak hebben deze handen één ding gemeen: er is een hele dunne lijn tussen genialiteit en ultieme domheid. Je weet wel, zo een play die áls deze goed uitpakt er briljant uit ziet, maar wanneer deze mislukt je je afvraagt waar het nou allemaal goed voor was.
    Zo een hand kwam ik gister tegen.
    Om mezelf te blijven trainen (en omdat ik het gewoon leuk vindt) kijk ik complete EPT's met hole cards terug, omdat je veel kan leren over hoe men op hoog niveau pokert en vooral omdat het professionele commentaar dat wordt gegeven heel goed is te volgen.
    In ieder geval kwam ik daar dus een hand tegen die ik toch wel even in de spotlights wil zetten omdat ik de play enerzijds briljant vindt, maar tegelijkertijd ook weer vrij dom. En nog steeds ben ik er niet 100% over uit of ik nu meer neig naar het briljante of toch naar het domme, maar dat laat ik dan ook graag aan jullie over!
    De hand komt uit het EPT Main Event van Barcelona in 2018.

Hieronder de link waar je de hand kan vinden. Deze start bij 1:08:18.
    https://www.youtube.com/watch?v=-IV1VQRrOs0

Hierbij mijn eigen analyse van de hand.

Teun Mulder (een echte poker kanon die al veel gewonnen heeft) raist vanuit UTG positie met Qh9h.
    Met de stack waarmee Teun de hand begint (net iets minder dan 40 big blinds) vind ik dit 7-handed al vrij dubieus. Er komen nog best veel mensen na jou die een actie mogen maken en wanneer je een eventuele 3bet (re-raise) om je oren krijgt en gaat callen speel je vaak een matige hand uit positie terwijl je al een relatief groot deel van je stack geïnvesteerd hebt. Persoonlijk zou ik Q9s UTG wel openen, maar dan alleen wanneer alle stacks (inclusief die van mijzelf) een stuk dieper zijn omdat je dan ook betere implied odds krijgt met een hand als Q9s.

Er wordt gefold tot aan Filatov, die zelf besluit te 3betten met Ac5c.
    Ik vind dit een goede hand om mee te 3betten, omdat je een gebalanceerde 3bet strategie wil hebben waar je niet alleen gaat re-raisen met monsters als AA/KK/QQ/AK (want dan word je heel voorspelbaar) maar ook met handen die net iets minder zijn. A5s is hiervoor een geschikte hand. Omdat je een A hebt is de kans dat jouw tegenstander óók een A heeft al kleiner en deze hand heeft ook wel wat extra potentie omdat je een wheel (A2345 straight) kan maken of uiteindelijk zelfs de nutflush!
    De 3bet zelf vind ik echter veel te laag. Ik zou naar 3.5 tot 3.75x de openingsraise gaan hier.
    Wanneer je hier 3bet wil je ook wat fold equity hebben.
    Het is prima om hier de pot pre-flop al te winnen door je tegenstander te laten folden. Daarnaast wil je je tegenstander ook niet een al te goede prijs geven om hem in positie tegen jou een hand te laten spelen. Dit is nu net wat Filatov wel doet. Mulder krijgt eigenlijk een hele mooie prijs en callt hier dan ook terecht.

De flop is Kh2c3c wat echt een hele lekkere flop is voor Filatov.
    Hij heeft sowieso de potentie om uiteindelijk die wheelstraight of zelfs die heerlijke nutflush te maken, maar daarnaast is het ook een board waar áls Mulder geen K heeft in theorie (let op: in theorie) op zou moeten geven.
    De continuation bet van Filatov is dan ook volledig terecht en logisch, en ik ben het ook eens met de gekozen sizing.
    Hier de pot oppakken is nog steeds meer dan prima en wanneer Mulder callt heeft Filatov veel outs om zijn hand te verbeteren.

Mulder callt hier op de flop met Vrouw-Hoog, wat echt een hele opmerkelijke float is.
    Het zou hier niet eens in mij opkomen (maar ik ben dan ook niet Teun Mulder).
    Mulder callt hier dan ook niet in de poging zijn hand te verbeteren maar puur om te kijken of Filatov gas terug neemt zodat Mulder zelf met grote spierballen de actie over kan nemen!

De turn is een 5. Filatov hit een pair maar eigenlijk is dit niet helemaal de kaart waar hij op gehoopt had. Toch zou ik in zijn situatie (met de vele outs die hij nog heeft én omdat hij hier handen als AA, KK, en AK kan reppen/presenteren) gewoon lekker doorbetten.
    Filatov besluit echter te checken waarop Mulder dus inderdaad besluit te betten.
    Eerst dacht ik.... jeetje man, wat bet Mulder klein... wat heeft dit voor zin? Maar dit is allemaal om op de river precies een perfecte sizing over te houden voor een all-in. Sterker nog, doordat Mulder op de turn zo klein gaat komt het heel erg over als een betje voor pure value.

Filatov callt en we zien een totale brick (nutteloze kaart die beide nooit echt gaat helpen) op de river.
    Filatov checkt weer en Mulder gaat all-in met Vrouw-Hoog waarop Filatov moet folden.
    Omdat Filatov niet doorbet op de turn zal Mulder Filatov zelden tot nooit op AA, KK of AK zetten en de play an sich van Mulder komt gewoon super sterk over waardoor deze actie heel vaak goed af zal lopen.

Om bovengenoemde reden vind ik de play van Mulder echt briljant. Maar aan de andere kant weet ik niet of ik het risico echt op vindt wegen tegen de beloning. Deze hand vanuit deze positie openen en op deze manier spelen is extreem riskant, omdat het soms je toernooi leven zal kosten (ze zaten echter wel al in het geld, dus dat scheelt misschien iets). Maar áls je de hand dan speelt, dan moet je hem ook briljant uitspelen en dat deed Teun!
    Een tikkeltje gek en dubieus dus als je het mij vraagt, maar tegelijkertijd gewoon briljant!

Ik ben benieuwd wat jullie van deze hand vinden. Heb je nog geen account op het forum? Maak er dan gerust eentje aan, bijvoorbeeld ook om zelf een keer een handje te plaatsen en jouw pokerskills te verbeteren!
  • antjepetra
    2
    Ik heb eerder een vergelijkbare hand gezien..weet niet meer precies wat de hand was...maar diegene had ook als plan mee te gaan met echt helemaal niets om op de rivet te schuiven..zijn bluf kwam er door en hij pakte een mooie pot op.. voor poker moet je ook zeker spierballen hebben...deze moet ik echter nog kweken...
  • Stijn Augustinus
    13
    Zeker geen ‘brilante’ play, maar gewoon een goede bluf. Q9s is een wat losse open maar zeker mogelijk. De 3-bet callen, ook al zit je in positie, vind ik wel questionable. De float van Mulder op de flop is niet eens heel gek met alle backdoors vs deze sizing. Turn en river zijn goede bets omdat Filatov hier zoals genoemd het initiatief opgeeft. Mooie play, maar ook weer niet iets geniaals.
  • Nys
    5
    Hoop niet dat je dit soort dingen toe gaat passen en door gaat voeren in je spel Roberto.
    Juist op Unibet moet je niet bluffen en juist je grote handen sterk spelen en vuren want ze callen met van alles! Zeker in de comet op donderdag.
  • PokerZuid
    2
    Ik vind het mooi aan deze hand hoe Teun Mulder in controll blijft. Hij lijkt de hele situatie goed te lezen. Vanaf de check op de turn zie je dat Filatov zich steeds minder comfortabel voelt. En ik heb het idee dat Mulder dat allemaal helemaal in de gaten heeft. En dat hij daardoor inschat dat hij een grote kans heeft dat zijn bluf gaat werken.
    Meest bijzondere vind ik wel de call op de flop. Alsof hij zoiets heeft van: of ik hit één van mn backdoors of ik ik bluf hem van zijn hand, maar ik ga sowieso de hand winnen. Erg leuke hand en wmb meer richting briljant dan dubieus.
  • P-Tree
    0
    Snap eigenlijk zelf niet waarom Filatov niet doorbet op de turn met zoveel outs? Zou hij bang zijn geweest dat Mulder sowieso zou schuiven bij een bet, waarop hij gedwongen zou worden te folden?

Natuurlijk geweldige bluf, maar bij een A, 5, 4 of klaver op de river was zijn toernooi leven ws over.
  • Don Roberto
    31
    Het is maar de vraag of Mulder op elke river deze play maakt. Ik zie hem dat niet bij een A op de river doen omdat op de manier waarop Filatov de hand speelt, Filatov regelmatig een A zal hebben. Wanneer de river een 5 (en wellicht ook een 4) was geweest (of een flush had gemaakt voor Filatov) was het inderdaad bingo geweest :)

Filatov had inderdaad beter de turn door kunnen betten, maar daarnaast vind ik zijn pre-flop 3bet size ook gewoon echt veel te klein. Mulder krijgt veel te goede odds om met heel veel handen in positie een flop te kijken.
    Wat dat betreft (hoe ze beide de hand speelden) verdiende Mulder het ook echt wel deze hand te winnen :)
  • P-Tree
    0
    Deze is ook supercool:

https://www.youtube.com/watch?v=jCO0c7fJ1pQ

Als je als mooi poppetje (Miss Finland) een pro een set kan laten folden op de river met complete air, ben je wel een toppertje...
  • Don Roberto
    31
    Gezien, maar is geen Set he ;)
    Tussen Trips en een Set zit nogal een groot verschil omdat Trips vaak veel kwetsbaarder is (grotere kans dat je tegenspeler óók een monster heeft).

En heel geweldig vind ik die play nu eigenlijk ook niet van Sara. Ze kan dit met veel flushdraws doen maar bijvoorbeeld ook iets als 76. Al deze handen komen op de river niet binnen. Tot slot heeft ze zelden tot nooit pocket vrouwen omdat ze die pre-flop hoogst waarschijnlijk niet ingelimpt zou hebben. Ze heeft hier op de river dus gewoon best veel blufs in haar range waardoor een hand als trips niet mag folden.

Het is dan met name slecht gespeeld van Ronnie met zijn trips vieren.

Wat je tijdens die Shark Cage tegenkomt is sowieso lang niet altijd heel goed ;)
  • P-Tree
    0
    Eens, maar je zet een PRO als poppetje toch wel ff mooi te kakken;-)
bold
italic
underline
strike
code
ulist
image
url
mention
reveal
youtube
tweet