• PPmartinhummel
    5
    https://www.boomplayer.com/31654107_47C1E7D356

2 vraagjes. Had ik deze hand pre-flop moeten 3-betten? En moet ik eigenlijk altijd checken op de turn hier?
  • Don Roberto
    31
    Hey Martin,
    Allereerst goed dat je de hand post. Ik zal vrij uitgebreid reageren, niet alleen omdat er in de hand twee dingen verkeerd gaan maar omdat de dingen die hier verkeerd gaan ik in zijn algemeen veel vaker verkeerd zie gaan.

We beginnen dan ook even pre-flop.
    Wat ik over het algemeen zie is dat mensen veel te weinig 3betten. Op de lange termijn ga je gewoon veel meer chips verdienen wanneer je in positie méér 3bet.
    3betten heeft namelijk een aantal voordelen:
    1. je gaat meer handen pre-flop winnen doordat anderen folden (fold equity).
    2. je gaat wanneer je post-flop komt meer handen winnen doordat JIJ de agressor bent en vaker 1 vs 1 komt (value).
    3. je wordt minder voorspelbaar omdat er meerdere soort handen zijn waarmee je 3bet (balance).

Mensen 3betten over het algemeen te weinig omdat ze bang zijn voor een 4bet, en een mooie hand hebben waarmee ze een flop willen zien. Angst is natuurlijk een slechte raadgever om niet te 3betten.
    Zeker in de toernooien die jij en ik spelen zie je dat mensen heel weinig 4betten, en als ze al 4betten is dat eigenlijk bijna alleen met handen als AA/KK en misschien QQ/AK. Als dat zo is, dan heb je eigenlijk met heel veel 3bet handen een easy exploitable fold. Super lekker als mensen heel transparant tegen je spelen!

Dan naar jouw hand. Tja... nu is dit in positie sowieso al een mooie spot om te 3betten maar omdat er een limper is, daarna een raiser en dáárna nog eens een flat wordt 3betten nóg interessanter omdat als iedereen fold je gewoon heel veel punten uncontested opraapt. Maar ook als bijvoorbeeld maar 1 iemand callt speel jij in positie als agressor om een hele lekkere pot.
    3betten dus!!! Hier callen vind ik veel te passief.
    Je 3bet moet wel groot zijn. Normaal kun je ongeveer 3x plus 1 per limp aan houden. Nu is er al een limp, daarna een raise, en daarna een flat. Ik zou naar 260-280 gaan.

Dan gaan we even naar de post-flop situatie en de twee basisvragen die je jezelf altijd moet stellen.
    Het is zoiets standaards maar ik zie teveel spelers dit zichzelf niet afvragen en maar lukraak op knoppen drukken.
    Dus... hang dit desnoods op boven je laptop/pc.

We betten om:
    1. actie te halen uit handen die slechter zijn dan onze hand (value).
    2. handen die beter zijn dan onze hand te laten folden (bluf).

Indien er amper of geen handen zijn waar we value uit halen, of er amper tot geen handen zijn die we kunnen laten folden, dan checken we!

Jouw flopbet is gewoon keurig. Er zijn immers behoorlijk veel slechtere handen waar we actie en dus value uit halen.

Jouw turnbet is vrij waardeloos te noemen. Het board is dusdanig scary dat feitelijk alle handen die slechter zijn dan onze hand gaan folden.
    Maar, handen die beter zijn dan onze hand gaan eigenlijk zelden tot nooit folden. Ik bedoel, een straat laat je sowieso niet folden. Heel misschien laat je een Set folden, maar een Set callt misschien nog (of gooit het er zelfs in) omdat een Set nog aardig wat outs heeft om te improven naar een Full House.

Jouw turnbet is dus vrij zinloos. Perfecte spot om te checken dus. Zo ben je een stap dichter bij showdown en kun je een eventuele riverbet van Villain gewoon afcallen. Sterker nog, door op de turn te checken geef je Villain de kans te bluffen met handen die slechter zijn dan onze hand.

Probeer (in de hele hand) ook een plan te hebben. Daarmee bedoel ik dat je vooraf bedenkt hoeveel straten value je denkt te kunnen halen in een bepaalde situatie en dat je vooraf bedenkt of je op bepaalde kaarten de pot verder op wil blazen, óf dat je naar een showdown toe wil werken.
    Mijn plan hier op de turn zou zijn om naar die showdown toe te werken ómdat je hele goede showdown value hebt maar óók schade wil beperken tegen een eventuele straat.

Wat je mensen ook wel eens hoort zeggen is dat ze betten om informatie. Dit is echt een heel slecht argument.
    Over het algemeen betten we dus voor value, óf als bluf en af en toe betten we ook in bepaalde spots om te balancen, maar we betten nooit puur voor informatie, dat slaat nergens op :)

Ik hoop dat jij en anderen hier wat aan hebben. Pre-flop in positie dus agressiever spelen! En verder (met name) post-flop altijd jezelf die twee basisvragen stellen en zorgen dat je je handen met een duidelijk plan gaat benaderen.
  • Stijn Augustinus
    13
    Mooie spot om te 3-betten. Er is geen limper dus 4x de original raise is hier een mooie sizing. Turn lijkt mij inderdaad een standaard check-back. Zo kan je de river in deze spot profitable bluffcatchen (of je deze keer nou goed zit of niet).
  • Don Roberto
    31
    Ik zag het inderdaad verkeerd. Dacht even dat UTG inlimpte, maar dat is gewoon de Big Blind. Alsnog een super mooie 3bet spot, waarbij 4x de original raise de juiste sizing is (3x plus 1 per flat maakt exact 4x).
  • PPmartinhummel
    5
    Dank voor de uitgebreide uitleg weer! Mijn fouten zag ik zelf al na het terugzien van deze hand.
    Bevestiging van anderen is dan wel fijn, zeker met wat goede uitleg erbij. Wel fijn dat ik het ergens in de hand, op de flop, wel ok doe.

Ik neem dit weer mee :-).
  • P-Tree
    0
    Nog toevoegen aan Roberto:

1. je gaat meer handen pre-flop winnen doordat anderen folden (fold equity).
    2. je gaat wanneer je post-flop komt meer handen winnen doordat JIJ de agressor bent en vaker 1 vs 1 komt (value).
    3. je wordt minder voorspelbaar omdat er meerdere soort handen zijn waarmee je 3bet (balance).
    4. Je vergroot je kansen postflop door het aantal tegenstanders uit te dunnen. Het liefst wil je postflop hooguit tegen twee andere tegenstanders spelen. Bij meer loopt je hand aardig risico.
  • Don Roberto
    31
    Haha, die stond al bij punt 2 (je komt vaker 1 vs 1). Je gaat in ieder geval vaker de pot winnen post-flop (ook door minder tegenstanders) en daardoor haal je vaker value.
  • P-Tree
    0
    oeps, missed that;-)

Wellicht nog een toevoeging is dat bij zoveel limpers de kans op flushes en sets behoorlijk toeneemt. Ze krijgen immers geweldige odds om die flop te zien en die wil je uit de pot hebben. Door een 3bet houd je meestal alleen de Ax bigger pairs en broadways over waar je het goed tegen doet.

Overigens zou je hier het bijna met elke range kunnen doen, maar bv ook suited connectors en smaller pairs.
bold
italic
underline
strike
code
ulist
image
url
mention
reveal
youtube
tweet