• P-Tree
    0
    Hello, ik ben weer tegen een handje aangelopen, waarvan ik naderhand dacht, is dit nu wel goed gegaan. Dus graag jullie mening.

CG, Hero op de button, 115 BB deep.
    Villain 1 UTG, 154 BB deep, Villain 2 op HJ, 74 BB deep
    Hero heeft AhKd

UTG opent 2,5 BB. HJ callt 2,5 BB. Hero 3-bet naar 12 BB. UTG folds, HJ calls.

Flop: Kh 5s 5d

HJ checks. Hero bets 14 BB in pot van 28 BB. HJ calls.

OK, tot zover denk ik redelijk straight forward play.

Turn: 9h

HJ checks. Hero bets 27 BB in pot van 54 BB. HJ re-raises naar 54 BB.

OK, HJ calls een 3-bet preflop, dus ik zet hem niet op trips om preflop te callen met 5x uit positie. K9 suited zou kunnen, maar is denk ik nog wel loose. Pocket 9 zou kunnen. Ten opzichte van zijn range loop ik ruim voor denk ik , dus maak de call.

River: Jh

HJ checks nu weer en heeft slechts 3 BB behind, met een pot van 158 BB. Dat maakt dus ook niet meer uit, dus het geld gaat er sowieso in. Maar wat vinden jullie. Had ik op de turn iets anders moeten doen? Daar al raisen? Folden lijkt me gewoon no go in die spot.
  • Don Roberto
    31
    Goed dat je weer een handje post!
    Wel ga ik in herhaling vallen, want bij bijna elk handje plaats ik dezelfde basisvragen die je jezelf kunt stellen, en eigenlijk merk ik dat deze keer op keer niet opgepakt worden. Plak ze desnoods boven je laptop of leer ze uit je hoofd ;)
    Het gaat je echt helpen in het vervolg om post-flop betere beslissingen te nemen!
    Bedenk dat mijn kritische worden uit een goed pokerhart komen :p

Pre-flop:
    Niets op aan te merken, sterker nog... ik vind je sizing dik in orde! We zitten allemaal behoorlijk deep dus je wil je tegenstanders geen goede odds geven wanneer ze handen met potentie hebben. Bovendien is het ook altijd prima als je hier pre-flop de pot oppakt door folds.

Flop:
    Probeer niet uit automatisme meteen die c-bet erin te gooien maar eerst te bedenken wat je plan is in deze hand. Uiteraard willen we value halen. Maar hoeveel straten value kunnen we uberhaupt halen uit dit gortdroge board? Is het realistisch om te verwachten dat als wij bijvoorbeeld flop, turn én river betten, dat we dan 3x een call krijgen van een slechtere hand? Dat is echt super unlikely, want zelfs een hand als KQ gaat het hier niet chill vinden om 3 barrels om zijn oren te krijgen.

Willen we uiteindelijk naar een showdown? Ja dat willen we zeker! Ik denk dat in de meeste gevallen het realistisch is om uit deze hand 1 of 2 straten value te halen. Daarnaast willen we ook niet onze hele stack opblazen indien we bijvoorbeeld tegen een 5 zitten.

In ieder geval, hang de volgende vragen boven je bed!

1. Als ik bet, uit welke slechtere handen haal ik dan actie (value)?
    2. Als ik bet, welke slechtere handen laat ik dan folden (bluff)?

Dit gezegd hebbende zijn er eigenlijk niet veel slechtere handen te bedenken waar je actie uit gaat halen als je hier c-bet. Een medium pocket allicht? Een zwakkere K sowieso zeker, dat zou ideaal zijn.
    Er is dus wel iets te bedenken, maar veel is het niet.
    Het is in ieder geval niet zo dat we op dit gortdroge board moeten protecten tegen mindere handen, want er liggen 0,0 draws.
    Als we hier bijvoorbeeld checken dan halen we vs een K alsnog wel 2 straten value op de turn en river.

Als je bet, welke betere handen laat je dan folden? Heel simpel, geen één.

Dit zou dus een prima spot zijn om niet te c-betten, maar gewoon behind te checken.
    Zou houd je ook mindere handen en complete blufs er in, en bijvoorbeeld medium pocket pairs zijn eerder bereid naar een showdown te gaan.

Als je hier wél c-bet (wat niet verkeerd is omdat je je post-flop strategie soms wil balancen) moet je echter vrij klein gaan, iets als 1/3 pot. Dit omdat het board dus gortdroog is, je nergens tegen hoeft te protecten en je gewoon heel graag actie wil uit mindere handen.
    Hoe hoger je hier bet, hoe eerder een medium pocket klaar zal zijn met zijn hand.

Kortom; klein c-betten of checken... kan beide en afhankelijk van de tegenstanders moet je zelf inschatten hoe belangrijk je het vindt om hier post-flop een uitgebalanceerde strategie te hebben. Tegen mensen van een wat lager niveau zou ik hier redelijk vaak checken, tegen mensen waar je niet te face-up tegen wil spelen omdat je dan exploitable wordt zou ik hier c-betten.

Turn:
    Opnieuw kun je jezelf die twee basisvragen stellen.
    Uit welke mindere handen halen we actie als we doorbetten en welke betere handen laten we folden als we doorbetten. De laatste vraag is weer makkelijk te beantwoorden want betere handen dan jouw hand folden hier gewoon nooit.

Hier zou ik als ik de flop ge-c-bet zou hebben dus écht checken.
    1. We halen amper meer actie uit slechtere handen (JJ of TT zijn nu echt wel klaar met hun hand als je doorbet).
    2. We laten geen betere handen folden (sterker nog, we gaan gewoon veel chips verliezen vs een betere hand als we doorbetten).
    3. We willen onze hand graag naar showdown brengen, en door te checken doen we dit... en hebben we een makkelijke call als onze tegenstander besluit de river te betten... óf we betten zelf nog een keer op de river als onze tegenstander zelf niet bet.

Tja... daar zit je dan versus die raise. En nu? Heeft ie t? Tja... je hebt jezelf in die spot gebracht.
    Dan wordt het zo een guessing game.
    Op basis van reads zou ik het er dan maar inplempen of misschien hero folden.... maar ik zou uberhaupt niet in deze spot terecht gekomen zijn.
    Ja hij kan soms een 5 hebben, of een Set negens... of het is een banaan die zijn KQ of KT echt belachelijk uitspeelt of hij was lucky met KJ.... het kan allemaal. Nouja.... gooi het er dan maar in, ik denk dat dat dan maar het beste is na jouw turnbet.

Het is weer een heel epistel geworden zoals je ziet.
    Probeer echt een plan te gaan hebben in elke hand en te bedenken wáár je value uit haalt en wáár je folds uit haalt en wat je wil bereiken in een hand en wat je realistisch gezien kán bereiken.
    Wanneer je dit soort basis elementen leert toe te passen gaat je spel gewoon een stuk meer solide worden.
    Je gaat meer value halen uit je goede handjes, en je gaat minder chips verliezen in je verliezende handjes.

Succes en ik hoop dat het toepassen jou én anderen gaat lukken!
  • P-Tree
    0
    Hi Roberto, maak je niet druk om kritische noten ;-) Ik plaats ze hier omdat ik feedback wil hebben. Het spelen van premium handen lijkt super straightforward, maar ik vind zelf dat deze vaak lastiger zijn dan de medium handen zullen we maar zeggen.
    En met betrekking tot herhaling, no worries :D. Altijd goed om ze iedere keer erbij te pakken bij het bespreken van handen.

Met betrekking tot de C-Bet, op deze tafel zag ik een hoop floaters op de flop. Ze callen sowieso een bet op de flop. Dat was wellicht voor mij een signaal om juist te checken en de pot onder controle te houden. Ik denk dat ik hier gewoon zoiets had van, ik heb een goede hand, dus laten we dan maar wat value halen. Size wellicht inderdaad aan de grote kant. Protectie was indeed niet nodig.

Maar stel dat we de situatie anders leggen. Hero checks behind op de flop. Pot blijft 28 BB.
    Is het dan jou strategie om hier gewoon check, call te spelen en eventueel bij een check op ofwel turn of river een value bet te doen?

Stel: Turn komt en HJ besluit betting over te nemen en bets 14 BB. Met top pair ga ik niet folden hier, dus call en pot 56 BB op de river. HJ schuift all-in met 48 BB in een pot van 56 BB. Then what?

Ik ben met je eens dat het verschil hier is dat ik ten tijde van de river nog maar 28 BB heb geinvesteerd in de pot in plaats van 80.

Of check de flop, bet de turn waarop HJ wederom re-raised naar 28 BB. Call en vervolgens schuift HJ wederom op de river met 34 BB in een pot van 80 BB.

Denk dat jou comment hier sowieso valide is, is dat je de beslissing delayed naar de river om daar met een kleinere investering in de pot een beslissing te nemen (en dus een mogelijkheid hebben om te kunnen folden). In as-played ben je sowieso pot committed tegen de turn.

Anyway, ik hoor graag meningen! Het gaat om het spelen van dit soort handen met een grotere pot ;-). Die kleinere zijn denk ik minder relevant.

P.S. Achteraf denk ik dat ik besloot te callen op de turn, omdat hij nog 3 BB achter hield. Dat lijkt op een auto actie met de knoppen op pokerstars, zonder al te veel thoughts. Het heeft totaal geen zin 3 BB achter te houden voor de river. Een all-in is dan sterker op de turn.
  • Don Roberto
    31
    als mensen aan die tafel op c-bets floaten met van alles en nog wat moeten we natuurlijk wél c-betten, want dan halen we value uit mindere handen :)

Plan is dan om turn check-check te gaan en een riverbet af te callen of zelf de river te betten indien Villain checkt.

Wanneer je de flop checkt is onze intentie om turn en riverbets af te callen, óf zelf te betten indien Villain turn en/of river niet betten.

Zoals gezegd is 2 straten value halen regelmatig een realistisch doel.

Wanneer ik in veel spots een sterke top pair flop ga ik meestal voor 2 straten value (heel soms voor 3, maar daar moet de situatie naar zijn) en bedenk ik van tevoren op welke straat (dus flop, turn of river) ik een keer gas terug neem door te checken.
    Op gortdroge boards zal ik eerder kiezen voor een check op de flop of turn, terwijl op nattere boards ik eerder voor 2 straten value zou gaan op flop en turn (omdat er meer actie kan komen vanuit draws) en ik daarna een river bijvoorbeeld behind check.

Handen waarmee ik wel 3x ga vuren zijn met name monsters, maar soms ook totale blufs zonder showdown value (of draws die niet gecomplete zijn) waarbij ik vaak folds verwacht (gepolariseerd dus).

Maar uiteindelijk probeer ik altijd te bedenken waar ik value uit ga halen als ik blijf betten, of juist welke handen ik laat folden als ik blijf betten. Als je geen antwoord kan vinden op die vragen is een check vaak het juiste antwoord.

Succes met het toepassen van die twee basisvragen, laat me je bevindingen over een maand maar weten ;)
  • P-Tree
    0
    Hi Roberto, nog 1 ;-)

Hero 53 BB deep, SB AcKc

CU (87 BB) calls, BU (157 BB) calls, Hero raises naar 6 BB, BB folds, CU calls, BU calls.

Flop: 10s2sAs

Basis vragen erbij ;-)

1. Als ik bet, uit welke slechtere handen haal ik dan actie (value)?
    Ax, 10x, KQ, KJ
    2. Als ik bet, welke betere handen laat ik dan folden (bluff)?
    Two pairs, sets

Hero bets 9 BB in een 18 BB pot. CU folds, BU folds.
  • Don Roberto
    31

1. Uit welke slechtere handen haal je value?
    Slechtere A-x combo’s waarschijnlijk. Soms een T. En je vergeet een hele belangrijke, diverse ♠️draws.

2. Welke betere handen laat je folden?
    Natuurlijk gaan sets hier nooit folden, ook niet op een board met 3 spades. Ook two pair (dat zou dan AT of A2 moeten zijn) fold hier niet zomaar.

Een Set is echter unlikely. Je zit hier praktisch nooit tegen een Set Azen, ook bijna nooit tegen een Set Tienen (die raisen pre-flop vaak) dus dan houd je enkel een Set tweeen over.

Prima spot dus om te c-betten omdat er best veel slechtere handen denkbaar zijn waar je actie uit kan halen.
  • P-Tree
    0
    als ik hier met een set zou zitten, dan zou ik hooguit 1 bet callen.
    Misschien te nittie....
  • Don Roberto
    31
    dus omdat er 3 spades vallen ben je meteen bang dat iemand een flush heeft? Weet je wat de kans uberhaupt is dat iemand een flush flopt? Zoek maar op.

Als ik daar met een Set zit check/raise ik en ga ik natuurlijk nooit callen.
    Want elke 4e ♠️ die dan valt maakt mijn hand een stuk zwakker en vs bijvoorbeeld A-x is een 4e ♠️ een verschrikkelijke action killer (dan haal ik nooit meer extra value uit een A).

Sets op zeiknatte boarden moet je altijd fastplayen en in dit geval check/raisen, en never nooit checkcallen. Je wil namelijk met je Set NU DIRECT value halen uit flushdraws en A-x combo’s.

Eigenlijk als je daar als Villain zijnde zit met Set 222 kun je na een c-bet van Hero ook de basisvragen stellen.

1. Uit welke slechtere handen halen we value als we check/raisen?
    Antwoord: A-x combo’s, AT en diverse ♠️draws.
    2. Welke betere handen laten we folden?
    Antwoord: Wellicht geen.

Als jij callt en die 4e ♠️ valt dan haal je nooit meer value uit A-x of AT en een ♠️draw verslaat jou inmiddels want die is binnen.

In praktisch elke post-flop situatie kun je jezelf die vragen stellen.

Je bet (of raist) voor value uit slechtere handen óf om betere handen te laten folden (beide tegelijk komt niet vaak voor).
  • P-Tree
    0
    Tja, die kans mag dan klein zijn, maar ik loop er altijd tegenaan :rofl:
    Vandaag had ik het zelf, flop een flush harten uit positie, vrouw hoog, A op het bord. Er is letterlijk 1 kaart die me kan verslaan op latere street, kans miniem. Check call, check call, river harten, bet villain. Drie keer raden....
  • Don Roberto
    31
    Nu heb ik een leuke voor jou, is al een oud handje. Vorig jaar uit het €825,- MCOP event.
    Stacks: 200BB.

UTG raap ik 65s op en raise ik naar 3BB.
    De Big Blind is een solide / intelligente speler en callt.

Flop: T43r.

Ik c-bet 1/2 pot.
    1. Ik haal geen value uit slechtere handen (ik heb immers 6-high).
    2. Heel veel denkbare handen die de flop hebben gemist maar beter zijn dan 6-high laat ik regelmatig al folden.

Turn: J.

Ik vuur 60% pot.
    1. Wederom haal ik nergens value uit.
    2. Nog steeds laat ik veel handen folden en ook een T laat ik nu soms al folden omdat ik vanuit UTG positie een sterke hand kan reppen (waarbij een J niet slecht is voor mijn range).

River: K.
    Bingo, een K en een Q zijn super kaarten om op door te bluffen want al mijn premiums worden nu monsters of komen goed binnen. AQ wordt een straat. KK wordt topset en zelfs AK is nu een zeer goede hand en met Set JJJ zou ik natuurlijk ook blijven betten dus ik kan mega veel reppen op dit board.

Als ik hier bet (en ik bette hier 3/4 pot) laat ik wss altijd een T folden, vaak ook een J en slechtere handen dan dat sowieso.

Villain insta fold.
  • Don Roberto
    31
    dan denk je dus result oriented. Je kan ook met AA verliezen van 72. Dat betekent niet dat je AA niet meer moet spelen ;)
  • P-Tree
    0
    nice hand, maar je hebt dan ook op flop en turn nog steeds 32%, resp 16% kans op de nuts en je kan inderdaad prima reppen :-)
  • Don Roberto
    31
    Klopt, die outs voor de open-ender maken het extra fijn om hier door te betten omdat we steeds meer fold equity krijgen maar ook opeens de nuts kunnen maken als we onze straat hitten. En ironisch genoeg, als we op de river onze straat hitten past die river eigenlijk helemaal niet in onze range en krijgen we juist vaak een call van bijvoorbeeld een J of een T.
  • P-Tree
    0
    Over de kans een flush te floppen, ongeveer 1,8%. Dus zeg maar 2 keer elke 100 handjes....

Heb het zelf in de afgelopen weken al 5 a 6 keer gehad bij mijzelf en nog een aantal bij tegenstanders. Zoals ik al.zei, het gebeurt steeds bij mij :-(

Gezien de sample size zou het nog redelijk kloppen ook, jammer dat ze dan op vervelende momenten vallen :-)
bold
italic
underline
strike
code
ulist
image
url
mention
reveal
youtube
tweet