• madcowdizeez
    3
    Dag 1B van de small ball series in Breda achter de rug. We zijn in ieder geval door naar dag 2 met een 101k stack.

Hand 1:
    Ik schuif aan bij een nieuwe tafel. Met 23.6k
    Blinds zijn 300/600
    Iedereen in EP limped. MP1(20k) raised naar 2600. Folds tot aan mij in de BB. Ik zie A♦️9♣️. Besluit te callen.Iedereen op EP fold. Flop:9♥️8♣️A♠️. Ik check, MP1 raised 2000. Ik call. Turn 9♠️. Ik check weer want ik zie geen reden om te raisen hier. Ik zette MP1 hier op een hogere Ax.(A10os of beter) villain checked terug. River 10♥️ Ik check weer, MP1 raised naar 4300. Ik reraise naar 14300. Hij called vrij snel en showed 7♣️6♠️.

Hoewel ik de hand hier gewonnen heb ben ik niet helemaal tevreden met het verloop van de hand. De check op de turn was misschien wat passief en ik had op de river net zo goed kunnen all in kunnen schuiven denk ik achteraf.

Hand 2:
    Speel hier een 54k stack. Blinds 300/600
    EP limped iedereen. MP fold iedereen. Cut off called btn fold. Ik zit op SB en zie K❤️K♣️. Ik raise naar 2.2k. Ik zit heads up tegen UTG+2(26k) want de rest fold allemaal.
    Flop: K♠️10♥️8♥️ Ik cbet 2.5k utg+2 called. Turn: 3♣️ Ik bet 3k en weer een call. River 9♣️ Ik bet hier 6.6k, utg+2 gaat all in en te overhaast maak ik de call. Utg+2 showed Q❤️J❤️

Nu ik mijn acties teruglees heb ik het vermoeden dat mijn raises te laag waren. Ik moet toegeven dat ik in de hand geen rekening had gehouden met de mogelijkheid dat utg+2 een straight draw kon hebben.

Kort daarna bustte ik vrij snel. Had een all in situatie met nog 10bb na een KJJ flop. Twee spelers gingen mee. Een van ze had KJ en mijn JT kon het niet meer redden.

Besloten om toch een re-entry te doen en vanaf dat moment ging het alleen maar goed. Had een gameplan en heb dat gewoon vastgehouden tot aan de laatste hand. Laat de constructieve feedback maar komen
  • Don Roberto
    31
    Kijk dat is meteen goed nieuws. Succes alvast (als je dit leest) en lees de comments op je handen vooral ná het toernooi. Nu gewoon lekker focussen op succes :)

Overigens... als er geen actie is post-flop en er wordt gebet, dan is het een bet en geen raise.
    Ik zie wat je bedoelt maar het kan verwarrend overkomen wanneer je steeds spreekt over een raise. Een raise is wanneer een ander al gebet heeft en je er zelf overheen raist ;)

Hand 1:
    Meh.... heb zelf een gruwelijke hekel aan dit soort spots. A9o is totaal geen hand die het lekker doet in een multiway pot en zelfs kan zorgen voor rampscenario's wanneer je bijvoorbeeld je A hit en één van de andere spelers een monster flopt (wat makkelijk kan in een multiway pot). Maar A9o is dan ook weer net niet sterk genoeg om flink mee te 3betten, al helemaal niet met een stack van bijna 40BB waarmee je dan praktisch voor je hele toernooi gaat spelen en nergens meer heen kan.
    Ik zou hier dus sowieso niet 3betten. Callen mag.... ik denk dat ik zelf met enige tegenzin zou folden omdat dit zo een hand is die relatief vaak in een nachtmerrie kan eindigen. In deze positie raap ik zelf veel liever iets als een suited connector of een laag pocket op (ideaal voor multiway pots).
    Uiteindelijk maak je een full house en die had je nodig ook :p

Post-flop heb ik weinig aan te merken op je spel hier. Je kan check-raisen is er een eventuele flushdraw op de flop ligt maar dit board is droog genoeg om gewoon enkel te callen met top two pair.

Op de turn zou ik ook checken (en zeker niet zelf leaden) omdat Villain op dit board niet vaak iets gaat hebben waar hij/zij echt de polonaise mee gaat dansen (jij hebt namelijk zelf al zo ongeveer alles gehit wat je kan hitten). Ik zou hier dus weer in de check/call aka slowplay modus gaan.

Op de river moet je natuurlijk wél zelf betten. Je mag met zulke monsters nooit het risico lopen dat je helemaal geen enkele value meer haalt uit showdown handjes van je tegenstander. Nu heeft hij een straat (wat jouw mazzel is) en bet hij terecht, maar je wil ook gewoon value halen uit een A-x of een lager pair. Tevens... als je zelf bet... zal hij wellicht raisen en kan je het er daar lekker inplempen :D

Hand 2:
    Wanneer gaan jullie nou eens wat meer studeren over sizings?:lol:
    Ik zie op het forum, én in deze live toernooien echt continu verschrikkelijke sizings voorbij komen. 3bets en raises moeten veel en veel groter, al helemaal wanneer je uit positie.
    De reden hiervoor is simpel, je wil je tegenstander(s) niet te goede odds geven om te callen (wat je nu dus wel doet).
    Er zijn best veel handen die redelijk wat equity hebben tegen jouw KK. Die equity (met equity bedoelen we feitelijk de kans dat ze de hand gaan winnen) gaan ze dus een 'x' aantal van de keren realiseren.
    Alle keren dat ze die equity niet realiseren wil jij er wel genoeg chips uit hebben gehaald. Anders is het resultaat dat je een aantal keer (in dit soort spots) ofwel een vrij kleine pot wint, ofwel soms een hele grote pot verliest.
    Laat mensen betalen! Ze zullen ook betalen! En ook als iedereen fold is dat geen ramp he. Chips winnen zonder gevecht is nooit erg!

Mocht je te lui zijn om pokerboeken, pokerartikelen of online studie te raadplegen, dan hier een gemiddelde vuistregel (die je kan aanpassen naar of spelers teveel callen of juist teveel folden).

Open raise is naar 3x + 1x voor elke limp als je zelf in positie zit.
    Open raise is naar 4x + 1x voor elke limp als je zelf uit positie zit.

Dus stel jij zit op de Small Blind met een hand (kan KK zijn, maar ook iets anders) waarmee je wil raisen en er zijn 3 limpers voor je. Dan ga je dus naar 7x! Dat is dus 4.200 bij blinds 300/600/600.

Zoals gezegd veranderd deze regel wanneer stacks nóg dieper of juist een stuk ondieper worden, en hangt het ook af van de tegenstanders.
    Tegen iemand die heel vaak fold ga ik iets kleiner, tegen calling stations ga ik juist nóg groter.
    Het gaat erom dat je ongeveer weet wat de richtlijnen zijn zodat je niet als leak in je spel hebt om continu mensen te goede odds te geven.

Wanneer de stacks dus iets kleiner worden mag je het ook wat kleiner maken, met name vanuit late positie als er géén limps zijn (denk aan een open raise van 2.2 tot 2.5x ofzo).
    Maar zeker wanneer er mensen zijn die inlimpen komt er gewoon dusdanig veel aan chips in de pot dat je écht hoog moet gaan!

Dan post-flop. Deze flop is zeiknat. Dat wil zeggen, er zijn heel veel handen en vooral draws te bedenken waarmee je tegenstander bets gaat afcallen. Dan moeten we ons dus flink laten betalen ook.
    Op de flop én turn ga ik hier dan ook naar minimaal 3/4 pot! Jouw bets zijn hier iig echt te laag.

Zoals eerder gezegd, je tegenstander heeft hier altijd een bepaalde equity en die gaat hij soms ook realiseren. Zorg er dan voor dat de keren dat hij deze niet gaat realiseren (wat in de meeste gevallen niet gaat gebeuren omdat jij topset hebt) jij ook méér value haalt uit zijn drawhanden óf dat je zijn equity uiteindelijk killed door hem te laten folden.

Ook hier (en er zijn uitzonderingen te bedenken) heb je een gemiddelde vuistregel:

- op hele droge flops bet je klein (denk aan ong 1/3 pot)
    - op normale flops bet je gemiddeld (denk aan ong 1/2 pot)
    - op zeiknatte flops bet je groot (denk aan ong 3/4 pot)

Een droge flop is bijvoorbeeld J22rainbow... niet bepaald een flop waar je makkelijk actie haalt uit handen, daarom ga je klein.
    Zeiknatte flops zijn dus dikke actie flops.

Hiermee kun je na Breda wel weer even voort denk ik. En raadpleeg online vooral eens wat artikelen over sizings zou mijn laatste advies zijn!
  • madcowdizeez
    3
    Dank Robert, ik neem al je advies mee en ik noteer het zodat ik het niet meer vergeet. Hand 2 vond ik achteraf ook doodzonde dat ik geen fold geforceerd heb. Ik zie namelijk aan tafel vaak hoog betten als er een flush draw ligt om hun hand te beschermen tegen mensen die drawchasen.

Hand 1 voelde mij comfortabel op dat moment ondanks oop. Had een redelijk passieve tafel. Normaal call ik ook niet zo snel met A9 in die positie.

Trouwens goed dat je mij even corrigeert over het verschil tussen een bet en een raise. Had niet eens door dat ik die fout maakte terwijl ik het verschil wel weet.

Tot slot, 49 ITM,. ik bust op de 46ste plek voor €360 euro ongeveer. Laatste hand zat ik op BB met K9 folds tot aan SB met 70bb stack. Die bet 2.5bb terwijl ik nog 10bb had. Besloot te pushen daar. SB had KJ. Dikke pech maar kan me er niet te druk om maken in die spot.

Ik ga mij de komende tijd ook ff storten in sizings want dit is wat mij betreft toch iets wat niet meer mag gebeuren.

Nogmaals dank!
  • Don Roberto
    31
    K9 daar erin is standaard spot idd, net jammer dat je nu precies tegen een betere K-x zit en niet hit, maar in ieder geval neem je iets mee naar huis, namelijk cash én een wijze sizing les voor de volgende keer ;)

Wat betreft je eerste alinea. Het gaat nog niet eens zozeer om het laten folden van drawchasers. Ze mogen best betalen, maar dan wel een forse en (voor hun) slechte prijs zodat die handen jou op de lange termijn veel meer op gaan leveren!
  • P-Tree
    0

Je moet bij hen het chasen van draws hun pot odds echt slecht houden, soweiso minimaal 1/2 pot en vaker inderdaad 3/4 pot.

Bij monsters heb ik helaas ook vaak dat ik te snel schuif, wat eigenlijk weggooien van EV is.
    Vandaag nog vergelijkbaar handje (cash dan wel) gehad:

CG 6 handed, Hero (154 BB) in de SB, Villain (195 BB) op de button

Hero heeft Ah8d

Er wordt gefold naar de button, Villain calls. Hero in SB raised naar 4BB, BB folds, Villain calls.

Flop: 6c Ad 8c

Hero hit top 2 pair en besluit 1/3 pot te betten (2,5 BB). Villain calls.
    Ik had hier iets groter kunnen betten vanwege de flush draw, maar speler was behoorlijk loose en wilde hem in de pot houden. Ten tweede had ik hier ook kunnen check callen, maar wilde wel het initiatief houden. En door klein te betten lijkt het op een standaard Cbet, zelfs tikkie twijfelend, wat hem meer incentive geeft om te callen.

Turn: 7s

Mogelijke straight draw had er kunnen zijn nu (9-10) zit wel in zijn range. Hero bet 10,5 BB, Villain raised naar 28 BB. Pot inmiddels 47,5 BB. Ik moet dus 17 BB callen voor een pot van bijna 48 BB. Met top 2 pair besluit ik toch te callen. Betere A zit namelijk ook vaak in zijn range en bluffs ook. Dus verder check call op de river lijkt me ok. Hero calls.

River: 8s

Hero hit full house. Tenzij Villain AA in zijn hand heeft stone nuts. AA had preflop al flink geraised moeten worden, not likely. Villain bets 30 BB. Hero reraised 120 BB en is all-in. Villain folds.

Hier was ik te gretig. Een betere A gaat deze sizing niet callen en een bluff zeker niet. Was ik naar 60 a 70 BB gegaan, dan had hij wellicht met een straight of AJ /A10 wel gecalled. Hier heb ik dus EV laten liggen...
  • Don Roberto
    31
    door groter te betten wordt de pot ook veel groter en raakt Villain ook sneller commited vs jouw rivershove.

Pre-flop moet je hier al naar 5x gaan en ga je eigenlijk te laag.

Flop zou ik 1/2 pot betten (board is niet superwet maar geeft wel wat draws) en turn kan je wel 3/4 pot gaan.

Dit soort flops check ik liever niet. Eigenlijk wil je als je pre-flop de agressor bent (zoals jij nu) eigenlijk áltijd c-betten op Axx flops om je volledige range te verbergen. Als je bijvoorbeeld met A-x in de check/call modus gaat maar zonder A in je hand wel gaat betten gaat dat opvallen, word je voorspelbaar en daardoor exploitable.
    Je kan het echter wel doen, of sóms doen (als gemixte strategie) als veel spelere aan tafel toch onoplettend zijn.
    Hoe oplettender de spelers, hoe belangrijker het balancen van je range is.
bold
italic
underline
strike
code
ulist
image
url
mention
reveal
youtube
tweet