• P-Tree
    0
    OK, weer eens een handje. Vraag dit keer is hoe ik meer waarde uit de hand kan halen. Of wellicht is dit het maximale wat eruit te halen valt.

CG 6-handed. Hero (55 BB) UTG 7c6c
    Villain 1 (107 BB) HJ
    Villain 2 (61 BB) BB

Hero raise naar 2.5 BB UTG met 7c 6c
    Villain 1 (HJ) reraised naar 7 BB
    Villain 2 (BB) calls
    Hero calls 4,5 BB in een pot van 15 BB

Flop: 7d 5s 6d

BB checks, Hero checks, HJ checks

Hero had hier kunnen small kunnen betten voor protectie, maar verkiest de actie te laten bij de pre-flop agressor om de sterkte van de hand op zak te houden.

Turn: 6s

Geweldige kaart voor Hero natuurlijk, aangezien zowel flushes en straights niet langer een factor zijn en ik feitelijk de nuts heb. BB checks, Hero checks, HJ leads 9 BB in een pot van 18 BB. BB folds, hero calls.

River: Kc

De vraag is nu, hoe haal ik maximale waarde uit de hand? Handen die mogelijk callen zijn de KJs+ medium pairs, eventuele overpairs, al zouden die ws de flop hebben gebet, dus die kan je uitsluiten. Mogeljk Ax suited, maar die reraisen pre-flop is best wide.

Oftewel, ik kan ervoor kiezen te checken, met het risico waarde mis te lopen als hij erachter checked. Alle handen die ik zou verwachten zouden op de river geen value bet doen. Alternatief is dus zelf betten. Maar hoeveel zouden jullie doen? Wat is een size die hij mogelijk callt met handen als AK, Ax, KJs+?

Ben benieuwd.
  • antjepetra
    2
    Niet dat ik de wijsheid in pacht heb, maar waarom cr je de turn niet? je wilt toch zoveel mogelijk in het midden proberen te krijgen.
    Ik vind het altijd lastig om een reactie te plaatsen, misschien zit ik er naast. Maar goed we zijn hier om te leren.
    Ik zou de hand op de turn cr.
    Ben ook wel benieuwd hoe een ander het ziet.
  • Don Roberto
    31
    Een suited connector oprapen (in de hoop er een straat of flush mee te maken) en gewoon dik uitpakken met een full house, altijd leuk ;)

Pre-flop uitstekend natuurlijk, gewoon raisen en die 3bet van Villain is te laag waardoor je meer dan prima odds krijgt om te callen.

Op de flop gaan we zeker niet donkbetten, ik overweeg het niet eens.
    Ik val in herhaling wanneer ik zeg dat je bet voor value óf als bluf... maar je bet nooit voor protectie als hoofdreden.
    Handen waartegen je wil protecten zijn bijvoorbeeld AA of 88 maar die c-betten wel waarop jij weer kan check/raisen.... voor value!!!... waarbij je indirect je hand ook protect :)
    Tegen dat soort handen haal je veel meer door te check/raisen dan door te gaan donkbetten. En uiteindelijk zul je tegen iets als AK ook geen value halen als je donkbet (en daar hoef je ook helemaal niet tegen te protecten).

Donkbetten hebben ze niet voor niets DONKbetten genoemd. Het is echt zeer, zeer zelden goed om te doen.

Dan de turn.... ik zou nooit een tweede keer checken met als risico dat je gewoon wéér value mist. Ik zou hier zelf leaden om met je full house al wat in de pot te krijgen, maar zou kiezen voor 1/3 pot zodat het voor overcards heel verleidelijk is nog een keer te callen.

As played zou ik de turn inderdaad check/raisen omdat je uit positie zit en ergens die lead over wil nemen. Als je hier callt is het heel raar om dan op de river ineens te leaden.... en als je de river callt wordt er misschien behind gecheckt.
    Je wil juist dat de pot opgeblazen wordt met je full house.

Kortom... als ik op een dergelijke turn zit met een monster zou ik enkel callen wanneer ik in positie zit. Uit positie ga ik voor de check/raise zodat ik meer kans heb op grote value!

River as played... ja daar zit je dan.... nu moet je alsnog opeens gaan leaden. En als je dat dan doet, ga dan maar lekker groot ook... bijvoorbeeld 3/4 pot.
  • Don Roberto
    31
    in je eerste grote live Main Event de sterren van de hemel spelen en cashen, en dan zo bescheiden zijn ;) Ik ben er jaloers op!
  • P-Tree
    0

Bedankt beiden. Mijn gedachtengang hier op de turn is dat als ik check-raise en geen hand te bedenken is die dat gaat callen. Dus haal ik er nog geen waarde uit. Overpairs hadden de flop gebet, draws prijs ik er dan uit en juist die laatsten zijn degenen die ik met deze hand op de river (if made) wil laten betalen of bluffen (if missed). Om die reden kies ik dehalve niet voor te check-raisen, naar te callen. De check op de turn was uiterrard om een get te krijgen van HJ. Hij rmaakte preflop immers de 3bet en zit nog steeds tegen twee man. Ik was vrij zeker dat hij ging betten.

Dank voor jullie visie!
  • Don Roberto
    31
    Daarom moet je de turn ook gewoon zelf betten als iedereen checkt op de flop. Bet turn klein, bet any river groot.

Wat is nu je plan dan? Callen en hopen dat ie zn river hit en dan zelf maar leaden?

Grootste fout is echt door turn te checken. Je moet daar echt een potje gaan bouwen.
  • P-Tree
    0
    hi roberto, plan is inderdaad om de turn te callen (en met mazzel villain2 erin te houden) en zelf te betten op de river. Size zal dan afhankelijk zijn van de mogelijkheid dat hij heeft gehit (straight of flush), in dat geval groter, of minder groot indien ws gemissed (zodat Ax of Kx nog callen).

Dat was het plan ;-)
  • Henk
    1
    Andere vraag.. Waarom zit je daar niet met 100BB?
  • Don Roberto
    31
    Algehele tip is om iets minder te denken in termen als “we moeten hem erin houden” met als risico dat je echt bijna helemaal geen value haalt uit je monster.

Een voorbeeld:
    Stel je opent 66. Je wordt ge3bet en callt en uiteindelijk ga je met 4 man naar een 662r flop waar iedereen checkt.
    Wat je nu vooral niet moet doen is wéér op de turn checken onder het mom “nou we moeten ze er maar jn laten en hopen dat ze hitten”.

Met monsters wil je echt een groeiende pot bouwen... terwijl je die pot nu gewoon laag houdt.

Dat betekent inderdaad niet altijd dat je hoog hoeft te betten. In sommige spots kun je ook voor een 1/4 pot of 1/3 pot gaan, zoals bijvoorbeeld met jouw full house tegen 2 tegenstanders.
    Echt heel wat spelers zullen zo een kleine bet afcallen met iets als A-x, 2 overcards of zelfs een gutshot..... maar tegelijkertijd bouw je wel een pot op en loop je niet het risico dat er weer rond gecheckt wordt.

Méér valuebetten! Dat gaat op lange termijn ook gewoon meer value opleveren. Volgende stap is inderdaad om telkens net de juiste size te bedenken maar als je monsters meerdere straten blijft checken loop je gewoon heel veel mis.

Opmerking van Henk is correct trouwens... als je aan tafel een edge denkt te hebben kan je het beste áltijd fullstacked spelen met 100BB zodat je maximum value kan halen uit die vissen.
    Als je geen edge hebt aan de tafel waarop je speelt moet je weglopen van die tafel ;)
  • P-Tree
    0
    HI Henk, was begonnen op deze tafel met 75 BB geloof ik, maar aantal blinds ingeleverd en een handje verloren. Ik doe niet aan auto reload, dus waar ik mee ga zitten, dat is het.

Tafel overigens verlaten met meer dan 260 BB, dus is uiteindelijk wel goed gekomen hoor ;-)
  • CJAcesRule
    0
    Ik ben dan niet zo goed in poker als jullie, maar ik zou de flop wel betten.
    Op dit board zetten ze me zeker in een cash game op een hele range handen en waarschijnlijk heb ik op dat moment de beste hand, beter dan men verwacht.
    Een sterk overpair achter me zou ideaal zijn voor de actie.
  • Don Roberto
    31
    Donkbetten is gewoon zelden tot bijna nooit goed. Het heeft een bewuste reden dat het DONKbetten genoemd wordt en in tal van artikelen staat uitgelegd waarom het zo slecht is.

In een spot als deze kun je prima voor een check/raise gaan op de flop. Vs overpairs (want overpairs zullen vaak c-betten) levert dat al meer op dan zelf donkbetten en vs gemiste handen (AK/AQ) zal het uiteindelijk ook altijd meer opleveren dan een donkbet.

Zoals gezegd, er is een reden dat het “donkbetten” heet.
  • P-Tree
    0
    Voorbeeldje van een donkbet in een cashgame:

CG 6-max, Hero (155 BB) UTG, Villain (40 BB) in de BB

Hero heeft Ah 8h. Hero raises UTG naar 3 BB, all players fold, BB calls 3 BB.

Flop: 9c, 9h, Ts

BB leads 2 BB. Hero raises naar 6 BB in positie. BB calls.

Waarom zou je hier leaden? Deze flop hits of connects behoorlijk op de opening range van UTG. Een 9 heeft hij niet, die zou je checken en wellicht daarna raisen. Overpair JJ, QQ, KK, AA worden pre-flop gereraised, al zou JJ wel de bottom zijn met een call. AK, KQ, KJ zijn allemaal prima handen die in zijn range vallen en prima check-call kunnen spelen.

Turn: 6d

BB leads wederom met 2 BB in een pot van 18 BB. HIerdoor heeft hij of een draw of meer logisch, een T. Indien hij de T heeft en wil betten, had hij veel meer moeten betten (rond de 11 a 12 BB) om mij te laten folden. Nu krijg ik een relatief goedkope kaart voor de river met veel implied odds. Beter is denk ik gewoon check-call te blijven spelen (veel showdown value, maar je kan nog steeds outdrawn worden). Hero calls.

River: 7s

BB leads nogmaals met 2 BB. Hero re-raises naar 15 BB in een pot van 24 BB, BB calls met Th, Js en verliest.

In alle gevallen had je geld bespaard door niet te leaden, maar gewoon check-call te spelen of te check-raisen op de flop. In dit geval had hero natuurlijk wel geluk op de river met de straight, maar de range van UTG is hier vele malen sterker.
  • Don Roberto
    31
    Wat je zegt over ranges klopt niet. Dit board connect juist beter met een defend van een Big Blind dan dat het connect met jouw openingsrange. De Big Blind heeft in ieder geval iets vaker een 9 dan jij.

Desalniettemin is ook hier donkbetten vanuit zijn positie gewoon heel slecht.
    Jij kan er voor kiezen al te folden waardoor hij letterlijk 0,0 value haalt uit zn top pair... en hier raise je hem waardoor hij opeens een vrij grote pot moet gaan spelen met een relatief zwakke top pair. Beide zijn niet ideaal voor hem.

Lekker fishy ook dat steeds leaden met 2BB. Laat me raden, dit was NL4 op Unibet?
  • P-Tree
    0
    Hi Roberto,

Mbt de range, het was 4-handed (ook al was de tafel 6 handed), dus speel effectief CU. Ik ben met je eens dat de 9 zeker in zijn range zit, althans vaker dan bij mij. Echter zitten zowat alle medium tot sterke paren in mijn range 77+ die prima connecten, plus dat de TT en JJ door hem worden geblokt. Bij een re-raise op de flop terwijl ik de 9 niet heb zou ik toch gaan nadenken.

That said, dit was niet op Unibet, een NL5 game op 888poker.
  • Don Roberto
    31
    888poker is ook heerlijk :D

4-handed is idd weer heel anders qua ranges, dan is het feitelijk geen UTG meer :)
bold
italic
underline
strike
code
ulist
image
url
mention
reveal
youtube
tweet