• PokerZuid
    2
    Hoi,
    Ik had gisteren zo'n handje waarvan ik naderhand dacht, "mm was dat nou nodig?". Ben benieuwd naar jullie mening.
    Was een 25e. bounty op Unibet, 125/250 + 30 ante

Stacks:
    Ik: 21500 (UTG)
    Villain: 32000 (MP)

Ik open met 55 naar 600 en villain 3bet naar 1825. Rest fold.
    Niet echt top, maar ik dacht ik call om een set te hitten, dus call.

Flop:
    4s8d2s (pot ongeveer 4000)

ik check en villain bet 1600.
    Ik vond het zo'n lage bet + tegen alle broadways die geen paar maakten lig ik nog voor, dus hoewel geen set, ik call.

Turn:
    3c (pot 7200)

Goeie kaart voor mij, up-en-down straat kans naast dat mijn 55 misschien nog goed is.
    Ik check en villain bet hier 4428.

Grote bet, maar met de kans op de nuts en dat ik misschien de beste hand nog heb als villain stubborn doorbet met bijv. ak call ik weer.

River:
    Jh

Ik check, villain gaat all-in en ik fold. Met drie straten deze actie van hem denk ik dat hij meestal een overpaar heeft.
    In de hand gezakt van 21500 naar 13500, van een goeie naar een middelmatige stack. Misschien folden preflop? Op turn? Wat vinden jullie?
  • Don Roberto
    31
    Ice Giant Bounty? :)

Opensize van 600 vind ik een mooie in een 6-handed toernooi.
    Die 3bet kun je zeker callen, je krijgt namelijk prima setmine odds.
    Over het algemeen kun je voor setmining de 5/10 regel aanhouden.
    Dit houdt in dat wanneer de call die je moet maken minder dan 5% van de effective stack is je die áltijd moet maken, terwijl als deze meer dan 10% van de stack is je echt geen goede odds meer krijgt.
    In dit geval ben JIJ de effective stack en riskeer je minder dan 10% van je stack waardoor het oké is om hier te setminen.

Dit wordt dan ook weer zo een hand waar je langzaam ingezogen wordt inderdaad, want op een relatief grote c-bet zou ik misschien folden terwijl we op deze lage c-bet zeker nog een keer moeten callen.

Op zich vind ik het ook wel een interessante turn om hier zelf de lead over te nemen (al is dat heel erg villain afhankelijk).
    Je bepaald daarmee zelf de turnsizing, die je relatief laag kan houden (feitelijk “betaal” je dan een betere prijs voor je open-ender dan wanneer je villain groot laat betten en gaat callen) en je zal af en toe ook de pot direct oprapen met een relatief kwetsbare hand. Ik zou 3.400 maken bijvoorbeeld.
    Daarnaast vind ik het ook fijn wanneer je het initiatief in de hand al hebt wanneer je daadwerkelijk de nuts rivert. Hiermee krijg je voor mijn gevoel op de river vaker en beter afbetaald dan wanneer je de turn check/call speelt en dan op de river opeens moet kiezen de lead over te nemen.... of te checken in de hoop dat Villain nog een keer bet.

Al met al lastig hoor want dit is dus wel zo een situatie waarin meerdere lijnen mogelijk zijn en niet één lijn specifiek de beste is.
    Soms check/fold turn, soms check/call turn en soms dus zelf die turn meteen leaden.
    In die €25,- Ice Giant Bounty op Unibet neig ik vaak naar die laatste optie omdat die optie tegen de gemiddelde Unibet speler het beste werkt. Maar in een €330,- HC toernooi of iets in die trant zou ik turn check/call of check/fold spelen.

River inderdaad give-up. Je houdt natuurlijk gewoon een uitermate gezonde stack over, waar iemand met jouw kwaliteiten makkelijk ver mee kan komen! Risk/award verhouding om hier te gaan “hero-en” is nog krommer dan de kromste banaan.

Volgende keer iig ff vermelden dat t 6-handed is, dat maakt wel net ff een verschil ;)
  • PokerZuid
    2
    Dank voor de reactie!
    Was 6handed en de ice idd :)
    Zoals je zegt echt een hand waar je ingezogen wordt en toch bijna een halve stack verliest met je 55. Leaden is inderdaad wel een goed idee op de turn. Staat in ieder geval wel sterk, steeds checken nodigt ook weer uit tot bluffen. Vraag me wel af of hij zijn ak, of aq zou folden tegen een half-pot-bet op de turn van onze kant, wat je bij een lead wel zou willen, anders bluft hij misschien alsnog na onze river check. Blijf t een lastige spot vinden, waarin maar weer blijkt dat uit-positie-spelen niet makkelijk is.

En handige regel, die 5%, ik setmine meestal met 40bb+ maar weet niet altijd of het tegen 3bets nog ok is, dus mooi zo'n vuistregel.
  • Don Roberto
    31
    “ik setmine meestal met 40BB+” zeg je maar dat is een vrij waardeloze vuistregel ;)

Al heb je 200BB.... als je dan 50BB moet betalen voor een flop heb je natuurlijk dramatische odds.

Je Set valt gemiddeld 1/7 keer en het is natuurlijk ook geen garantie dat áls je Set valt je altijd double-upt (verre van zelfs).
    Daarom mag de investering als je puur gaat setminen nooit meer dan 10% van de effective stack zijn. Ik zeg bewust: “effective” stack want als jij 300BB hebt en opent naar 2.5BB en iemand die 30BB speelt maakt er 7.5BB van heb je dus géén goede odds voor setmining.
    Die 5/10 regel kun je ook redelijk aanhouden voor suited connectors.
    Heeft alles te maken investering in een hand vs gemiddelde beloning.

Turn leaden zou ik dus alleen tegen veel Unibet spelers doen... die dan wel netjes hun AK/AQ wegleggen. Live kan t ook tegen vissen die vaak folden.... maar tegen goede spelers wil je de turn gewoon check/fold of check/call spelen.
  • Don Roberto
    31
    Voor het gemak heb ik een artikel over de 5/10 regel even hieronder geplaatst:

https://www.tournamentterminator.com/tournament-strategy/poker-mathematics/effective-stacks-rule-of-5-10/

En dan gaat het dus met name om dit gedeelte:

Set Mining and Effective Stacks

With set mining, you try to flop a set with a low pocket pair. After the flop, you are pursuing the “no set, no bet” strategy. This means that if you do not make your set, you won’t put any more chips in the pot and play check / fold.

Up to which effective stack size set mining is a profitable strategy can be either calculated or estimated using a rule of thumb.

You can calculate the probability of not flopping a set by multiplying 48/50 x 47/49 x 46/48. The probability of not flopping a set is therefore 88.25%. So you will flop a set or even quads in 11.25% of the cases. But even with a set on the flop you won’t win always – the opponent can achieve a better set, for example, or a straight or a flush. Using examples with various flops we estimate that a set will win the hand in about 7 of 8 cases. The probability of making a set with a low pocket pair on the flop and winning against one opponent is therefore just over 10%.

The Rule of 5 and 10

This calculation can also be found in the famous “Rule of 5 and 10” (first stated by Robert Ciaffone). The rule applies to the game before the flop and says that you may call a preflop bet in a tournament with speculative hands only if you do not have to pay more than 10% of the effective stack size to see the flop. If seeing the flop costs you less than 5% of the effective stack size, then you can call the bet in any case. If the call would cost you between 5 and 10% of the effective stack size, then you have to weigh the decision carefully – there are reasons to call and reasons to fold the hand. Read our tips on this though call decision at the end of this article.

Speculative Hands and Effective Stacks

In principle there are three groups of hands with which you can apply the “rule of 5 and 10” in connection with effective stacks. The first and most promising group are small pocket pairs like 5-5. The second group are suited aces like Ace-Four and the third group are of suited connectors like 8-7.

Examples of Effective Stacks and the 5 / 10 Rule

Let’s briefly look at two practical examples of the effective stacks and the 5 / 10 rule.

Example 1: You have a pair of fours, 1000 chips and are sitting in the big blind (blinds 25/50). All players have folded except the player on the button (with 700 chips) who makes a 3 BB raise. The effective stack is thus 700 chips (the blinds are not counted in this simplified rule). Because you have to pay 100 chips to play for 700 chips (14%), you should fold this hand.

Example 2: You’re sitting with 2000 chips on the button and hold 7-6 suited. One player (Stack 2500 chips) made a mini-raise to 80 (blinds 20/40). The two players in the blinds are passive and both have 3000 chips. You assume that these players will call or fold to the mini-raise. The effective stack size is 2000 chips. Because 80/2000 is 4%, you should call the mini-raise.

Decision Tips for the 5 / 10 Rule

You will often be in a situation where the bet in relation to the effective stack is between 5% and 10%. The following points favor making a call in such a situation. You should call more likely:

The closer you are at 5%
    The more dead money is in the pot
    The higher the probability is that your opponents are ready to go all-in with medium strength hands
    When your call closes the action before the flop (no possibility for a reraise)
    If you have position on the opponent (late position instead of sitting in one of the blinds)
    The more players are in the hand (this makes it more likely to win the stack of at least one of your opponents)
    The less often your opponent makes continuation bets (which gives you the opportunity to get a “free card” on the turn)
  • PokerZuid
    2
    helder verhaal, dank!
  • P-Tree
    0
    Hierbij ook een voorbeeldje van small pocket pair:

CG, 6 handed. Hero (100 BB) in de BB, Villain (390 BB) UTG. UTG+1 posted dead blind.

UTG opent naar 3 BB. UTG+1 folds, Button calls, Hero heeft 5s 5d in de BB, calls.

Flop: 2d 2c 8d

Hero checks, UTG bets 4 BB, Button folds, Hero re-raises naar 12 BB.

Op dit moment denk ik dat mijn pocket 5-en nog goed zijn ten opzichte van de range van UTG. Echter zowat alle kaarten op de turn en river zullen slecht zijn voor Hero, dus met een backdoor flush draw en natuurlijk de mogelijkheid tot een full house, besluit ik hier te raisen en de actie over te nemen. Achteraf had de sizing nog iets groter gekund, naar wellicht 15 BB. UTG calls. Hierdoor kan je pocket 88-en ook wel uitsluiten denk ik. Overpair natuurlijk nog steeds live, net als alle Axs, KJs+, Qjs+ en 99+.

Turn: 8s

Voor mij denk ik de beste kaart (naast een 5) die had kunnen vallen. Hierdoor heb ik vrijwel zeker de beste hand. Derhalve zet ik de bet door en bet 12 BB, iets meer als 1/3 pot. UTG folds.

Was ik hier geraised, dan had ik de pot opgegeven en als hij callt, dan weet ik niet of ik nog een derde bullet op de river had gevuurd. Denk ik in dat geval geen andere keus heb om te betten, ongeacht de kaart, aangezien UTG mij anders eenvoudig onder druk zet.
  • PokerZuid
    2
    Ik zou deze hand als een checkcall hebben gespeeld
    Als je hier raist
    1. callt volgens mij een mindere hand niet (mss alleen 33 of 44, of heel misschien ak?)
    2. En een betere hand fold niet (overpaars en handen met een 8 callen ga ik vanuit)

Dus enige reden is dan protectie, maar dat is nog maar tegen 6 outs dus niet supernoodzakelijk. En protectie alleen is meestal niet genoeg reden te betten/raisen. Verder mocht je je 55 op de turn toch als bluf een overpaar willen laten folden, dan zijn eigenlijk weinig turnkaarten scary voor villain. Er kunnen geen straten of flushes binnenkomen.
    Verder is het onwaarschijnlijk dat je een monster hebt (alleen met een 2 of 88, klein deel van je range). Dat maakt de raise voor villain misschien verdacht.
    De 8 op de turn verandert niet echt waar je staat. Maakt het nog onwaarschijnlijker dat villain een 8 had, maar dat was al niet erg waarschijnlijk, alleen misschien 89s of 78s. Dus nog steeds ben je beat bij overpaars en loop je voor op unpaired-broadways. En nog steeds callt de eerste groep (denk ik) en fold de tweede.
    Villain fold toch op jouw bet ott. Misschien dacht hij dat je de 8 raisde op de flop en fold hij een overpaar. Of hij callde ak oid die hij nu fold. Pakt mooi uit, maar ik zou dus een andere lijn hebben gekozen :)
  • P-Tree
    0
    Check call zou ik te passief vinden hier, al.kan ik me er wel in vinden. Maar omdat zowel turn en river voor mij slecht zullen zijn en precies zoals je zegt, betere handen folden niet, mindere callen niet en ik.wil juist hier de pot oppakken. Dus de raise - bet maakt dat mogelijk.
bold
italic
underline
strike
code
ulist
image
url
mention
reveal
youtube
tweet