• Roy
    24
    Goede morgen boysss.

Interessante hand van gisteravond bij het Main Event van de MCOP. Het gaat om de hand waardoor de bubble eraan ging tussen Teun Mulder en Vlada Stojanovic.

De hand staat in het artikel op de website vanaf 2:30 - https://www.pokeren.nl/nieuws/master-classics-of-poker/mcop-main-event-ft-bekend-na-bizarre-bubble/

De hand wordt in meerdere groepen besproken en ik heb alle opties al wel voorbij zien komen.

Anyway het gaat om de hand met nog 10 spelers in het toernooi.

De blinds zijn 10.000/20.000 met een big blind ante van 20.000

UTG (KK) Teun Mulder begint de hand met 1.000.000 punten
    BB (AK) Vlada Stojanovic begint de hand met 945.000 punten

Mulder maakt er pre 40.000 van. De BTN callde en vanuit de Big blind schuift Vlada all-in.

Belangrijk om te weten:

1 772 € 240.183
    2 546 € 160.432
    3 446 € 111.418
    4 386 € 80.216
    5 346 € 59.842
    6 315 € 45.987
    7 292 € 36.324
    8 273 € 29.222
    9 258 € 23.983

Stacks finaletafel:

1 Teun Mulder 2.075.000
    2 Danilo Velasevic 1.180.000
    3 Pascal Baumgartner 215.000
    4 David Algarra 190.000
    5 Alberto Stegeman 275.000
    6 Henri Piironen 630.000
    7 Joey Vittali 925.000
    8 Kilian Kramer 2.020.000
    9 Jasper Meijer van Putten 1.170.000

Ik ben wel benieuwd naar jullie mening.
  • Simon
    7
    De opties die de Big Blind heeft met een stack van iets minder dan 50bb zijn over het algemeen deze

3 bet isolate naar 9bb - > (Call small 4 bet of Hero fold tegen 4 bet jam als je denkt dat Mulder hier alleen AA of KK in range heeft) Met een 3 bet isolate leg je veel druk op de eerste raiser aangezien iemand na hem callt, mocht de originele raiser 4 betten kun je jouw hand heroverwegen maar is het waarschijnlijk nog steeds broke gaan met deze stack sizes (Chip ev niet €ev)
    3 bet jam -> voor 50 bb jammen met AKs kan nooit -EV zijn (maar zeer waarschijnlijk wel -€EV), maar lijkt me een slechte optie. In deze specifieke situatie is het erg unfortunate dat de preflopraiser wakker wordt met KK maar over het algemeen folden de pfr en caller vanwege enorme ICM pressure en enorme sizing. Desalniettemin komt de move op mij over als een punt, ondanks dat het resultaat met 3 bet - call 4 bet hetzelfde is.
    Callen -> naar mijn mening is callen hier ook viable, je stack is op dit moment heel veel waard met 50bb in term van werkelijk geld en chips verliezen kan heel veel betekenen op de finaletafel. Je wilt ten alle tijden voorkomen om veel chips te verliezen, terwijl er heel veel shorter stacks aan tafel zitten.

Als we kijken naar de rest van de tafel is het niet heel verstandig om hier met AKs tegen de andere big stack in te gaan. Folden is out of the question, dus 3-betten iso (en folden tegen jam zou ik doen in deze spot) of zelfs callen en evalueren op de flop.
    Een erg interessante hand en ben benieuwd wat andere mensen denken.
  • Don Roberto
    31
    Toen ik de hand zag dacht ik meteen, wat een sukkel die Vlada. En hoewel ik die pre-flop jam met bijna 50BB nog steeds de foute keuze vindt ligt het iets meer genuanceerd en snap ik ergens zijn keuze.

Want laten we de opties eens doornemen:

Folden is sowieso geen optie (maar dat hoef ik niet uit te leggen) want 5-handed is AKs gewoon een gigantische monster. En juist omdat er een flatter tussen zit wil je hier vaak 3betten om te isoleren. Het probleem van 3betten is echter dat je een 4bet shove om je oren kan krijgen en dan moet je ofwel een gigantische monster afgooien, ofwel je moet een all-in spelen voor je hele toernooileven terwijl er nog veel spelers inzitten die veel minder chips hebben.

Kortom, 4bet/folden is niet chill (want je hebt AKs en als je dat 5-handed fold word je erg exploitable) maar 4bet/callen heeft ook haken en ogen.

Persoonlijk had ik pre-flop misschien alleen geflat, met name omdat je AKs dan verdekt blijft. Maar nu ik daar weer over nadenk is ook dat een zwakke play. We gaan vaak de flop missen, maar we willen na de flop ook niet per se opgeven. En we geven onze twee tegenstanders natuurlijk ook gewoon de kans goed te floppen en ook dat kan gevaarlijke situaties opleveren áls wij top pair hitten.

Kortom.... ik begrijp de shove van Vlada. Het is een beetje een ‘geen-hoofdpijn’ move. Hij hoeft niet te 3betten en dan zich af te vragen wat hij moet doen op een 4bet shove. En laten we eerlijk zijn. Zijn shove komt er bijna altijd doorheen. Wellicht wordt hij enkel gecallt door QQ of beter. En omdat hij zelf AK heeft is de kans erg klein dat iemand anders met AA of KK zit.

Het nadeel van shoven is natuurlijk ook dat je nooit een call krijgt van slechtere handen (AQ) of slechter. Het is net alsof hij zijn AKs omzet in een pre-flop bluf.

Ik denk dat 3bet/callen het beste is. Gewoon 3betten zoals het eigenlijk hoort in deze spot en als je dan een 4bet shove om te oren krijgt, ja call dan maar. We zitten zo zelden tegen AA en dan maar gewoon voor de monster stack gaan. Als je m zo speelt heb je in ieder geval nog de kans dat je tegen een mindere hand zit.

Lastig dus..... en zeker niet zwart-wit deze situatie maar ik moet zijn pre-flop shove echt afkeuren.
  • antjepetra
    2
    vandaag soort gelijke hand gespeeld.

UTG+1: KK
    CO: AKo.

20 plaatsen af van ITM.
    Stacksize na genoeg even groot. beide rond 25k en average stack

KK 3-bet vanuit UTG+1
    AKo push all-in vanuit CO.

Ik heb KK en call. er valt op de flop al twee Azen en ik lig uit. Baalde enorm.
    Na even tot 10 te tellen en nog een keer en nog een keer....wat had ik anders kunnen doen?

Villian speelde 27% van zijn handen en raisde Pre-flop 19% , ik had hem niet echt rare handen zien spelen..

Als ik meteen met KK all-in was gegaan had hij waarschijnlijk gefold net als de rest, dit was m.i de enige manier om value te krijgen. en met de beste hand te winnen.
  • Don Roberto
    31
    Je hebt de hand goed gespeeld. Een hand als KK mag je in 99 van de 100 gevallen gewoon niet folden. Je hebt pre-flop gewoon de beste hand die je na AA gedeeld kan krijgen!

Waar je met poker voor uit moet kijken is dat je teveel 'result oriented' gaat denken.
    Dat betekent dat je teveel kijkt naar hoe de hand is afgelopen, en niet hoe de hand is gespeeld.

Met KK loop je in die situatie zó vaak voor, ook nu. Dat er dan nu een A valt vs AK is jammer, maar dat weegt niet op tegen al die andere keren dat je wint.

Zou je verder wat meer informatie kunnen geven over de blinds? 25k stack zegt me niets, het gaat erom hoeveel blinden je hebt. Over het algemeen wil je vanaf 10-15BBof minder altijd push or fold spelen. Daarboven moet je gewoon lekker normaal openen, zeker met KK.
    Als je bijvoorbeeld KK gaat openshoven met 20BB loop je gewoon veel te veel value mis omdat je veel minder actie zal krijgen van minder goede handen.

Nogmaals.... probeer écht niet result oriented te gaan denken. Je kan met AA ook verliezen van 72off-suit. Dat betekent niet dat je dan maar je AA moet folden voortaan.
    Het gaat erom dat je je handen op de juiste manier speelt, waardoor je op de lange termijn winstgevend zal zijn met dat soort plays. Variance hoort nu eenmaal bij poker. Soms wint een slechtere hand van een betere hand, maar dat mag je spel nooit beïnvloeden.

ps. Ik denk niet dat die speler met AK uberhaupt gefold had. Zeker als de stacks niet al te diep zijn is AK ook gewoon een monster. Dit soort coolers (sterke hand vs een nog sterkere hand) horen nu eenmaal bij poker en jij hebt pech dat je verliest met de beste hand. Je hebt het er goed ingekregen.
  • Roy
    24
    Erg interessante spot bij de MCOP. Heb de afgelopen dagen zoveel verschillende meningen gehoord, waardoor je voor jezelf ook goed de balans kunt opmaken.

Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar een 3-bet. Mensen 4-betten in deze specifieke spot zo weinig dat als we die om de oren krijgen je bijna altijd tegen AA of KK zit. Tuurlijk zijn er spelers die daar 4bet bluffen maar die zijn denk ik op één hand te tellen.

Schuiven zou ik met deze stacks in ieder geval niet zo snel doen tegen een single raise met 55 bb behind, want je gaat zo weinig verdienen en de enige die je called heeft je beat en misschien flip je soms tegen QQ.

Callen en uit positie doorspelen tegen 2 man heeft ook niet echt mijn voorkeur. Weet dat Teun goed is maar zelf nooit tegen hem gespeeld. Over de btn speler heb ik geen info en Vlada zelf is redelijk onervaren. Die wilde gewoon geen flop spelen, maar dan nog denk ik dat schuiven op de lange termijn geen winstgevende move is.

Ik zag van de week een mooie reactie van Rene Kuhlman in het MCOP journaal dat je jezelf zo min mogelijk in situaties moet brengen waar je het snelst fouten gaat maken of niet zo sterk bent. Dan zou ik ik liever 3-betten dan 3way uit positie doorspelen in deze precieze spot, zoals die zich ook echt afspeelde.

Dat ik nu straks in de eerste de beste homegame op de bubble wordt ge4bet is niet erg -__-
bold
italic
underline
strike
code
ulist
image
url
mention
reveal
youtube
tweet